Thursday, July 18, 2019

Pensabitan Isteri Nusyuz menurut Undang-undang Keluarga islam


NURUL ANIZA

April 09, 2017



Persoalan nusyuz isteri merupakan suatu isu kritikal dalam kehidupan berumah tangga. Daripada aspek perundangan, isu pensabitan nusyuz isteri dilihat memerlukan penyelesaian apabila beberapa permasalahan didapati mengganggu kelancaran pengendalian kes-kes berkaitan dengannya.

Permasalahan tersebut ialah kekaburan peruntukan berkaitan pensabitan nusyuz isteri dalam enakmen, prosedur tuntutan sabitan nusyuz isteri yang kurang jelas dan beban pembuktian nusyuz isteri yang berat sehingga membawa kepada penghakiman yang tidak konsisten. Justeru, ia bertujuan untuk menganalisa peruntukan dan tatacara pensabitan nusyuz dalam Enakmen Keluarga Islam Negeri Perak.

Seterusnya, turut menganalisa sama ada penghakiman kes-kes nusyuz isteri di Mahkamah Rendah Syariah Ipoh Perak dibuat secara konsisten serta selaras dengan fiqh Islam. Selain itu, mendapati bahawa peruntukan berkaitan nusyuz isteri ada dinyatakan dalam Enakmen Keluarga Islam Negeri Perak, tetapi bukan khusus tentang pensabitan nusyuz sebaliknya berkaitan kesan nusyuz terhadap nafkah. Penghakiman untuk pensabitan nusyuz isteri pula didapati dibuat mengikut prosedur yang ketat dan bersifat berhati-hati demi memastikan keadilan pihak-pihak yang bertelingkah dapat ditegakkan selaras dengan fiqh Islam.


2.0 TAKRIF NUSYUZ

Nusyuz merupakan suatu isu yang dibincangkan dalam syariat Islam di bawah bidang kekeluargaan atau munakahat. Mustafa al-Bugha dan Mustafa al-Khin (1998) mentakrifkan nusyuz sebagai keingkaran isteri terhadap suami dengan tidak mentaatinya seperti yang telah diwajibkan oleh Allah. Allah s.w.t. menjelaskan dalam  surah al-Nisa’ ayat 34 berkaitan langah-langkah yang perlu diambil oleh suami sekiranya isteri nusyuz dengan firmanNya yang bermaksud:

‘Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur dan (kalau juga mereka masih degil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, Lagi Maha Besar.”

Al-Kasaniyy (1997) menyebut bahawa seseorang isteri wajib mentaati suaminya apabila diajak untuk bersetubuh. Begitu juga seseorang isteri wajib menyerahkan dirinya kepada suami dan memelihara keaiban suami. Suami pula mempunyai autoriti untuk mendidik (ta’dib) tatkala isteri tidak mentaatinya dalam perkara-perkara yang sepatutnya ditaati kerana perkara ini dikira sebagai nusyuz.

Menurut Muhammad ‘Alish (1989) pula, isteri yang nusyuz diertikan sebagai isteri yang terkeluar daripada ketaatan terhadap suaminya, iaitu melarang suami daripada menyetubuhinya, melarang suami daripada berseronok-seronok dengannya, keluar dari rumah tanpa izin suami dan mengabaikan hak-hak Allah seperti mandi junub, solat dan puasa Ramadhan.

Menurut pandangan al-Ashqar (1998), nusyuz isteri ialah penderhakaan isteri terhadap suaminya dalam perkara yang diwajibkan oleh Allah. Menurut al-Ashqar (1998) lagi, tanda-tanda nusyuz isteri antaranya ialah keluar dari rumah suami tanpa izinnya, enggan menuruti ajakan suami ke bilik tidur atau menuruti kehendak suami tetapi dalam keadaan yang terpaksa dan kebencian.


3.0 ISTERI YANG MELAKUKAN NUSYUZ

Nusyuz berasal daripada perkataan nasyaz yang bererti “tempat yang tinggi.” Ini menunjukkan bahawa isteri dilarang untuk menyombongkan diri atau menempatkan diiri pada posisi yang lebih tinggi berbanding suami.

Nasyaz juga bererti suara yang sumbang. Nada yang nasyaz bererti nada yang keluar daripada keteraturan . Ianya menyiratkan bahawa isteri tidak boleh menyimpang daripada ketaatan terhadap suami.[1]

Seorang suami seharusnya memerhatikan isterinya dan tidak membiarkannya melakukan nusyuz. Jika suami merasa bahawa isterinya bersingkap bongkak dan enggan melaksanakan perintahnya, maka dia harus memberinya peringatan.

Terdapat tiga fasa yang harus dilakukan secara berturutan oleh suami dalam bertindak ke atas gejala-gejala nusyuz daripada isterinya.

“…Perempuan-perempuan yang kamu khuatirkan akan meninggalkan kewajipannya (nusyuz),hendaklah kamu beri nasihat kepada mereka, tinggalkanlah mereka di tempat tidur dan pukullah mereka. Tetapi jika mereka mentaatimu, maka janganlah kamu mencari-cari alasan untuk menyusahkan mereka….”


4.0 HUKUM NUSYUZ

Apabila seorang suami melihat gejala-gejala nusyuz pada diri isterinya, dia boleh menasihatkannya. Apabila isteri tetap ingkar, maka seorang suami boleh menjauhi isteri dari tempat tidurnya. Apabila masih tetap membangkang, maka suami boleh memukulnya (dengan pukulan yang tidak membahayakan). Dengan sikap nusyuz yang dilakukan seorang isteri , maka seorang suami tidak wajib menggilir dan menafkahinya.[2]
Allah Taala berfirman:

وَالَّتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنّض فِى ألأْمَضَا جِعِ وضرِبُوهُنَّ

Ertinya: “Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz), kamu hendaklah menasihat mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya)”.


5.0 SEBAB- SEBAB BERLAKUNYA NUSYUZ:

Seseorang isteri dikatakan nusyuz apabila tidak mentaati suaminya dan melakukan perkara yang bersifat ingkar kepadanya. Antara contoh perbuatan nusyuz seperti keluar rumah tanpa sebab atau tanpa kebenaran suami, bermusafir tanpa izin suami, enggan membuka pintu apabila suami hendak memasuki rumah, ingkar atau enggan bersetubuh dengan suami tanpa keuzuran seperti sakit dan lain-lain.[3]
  

6.0 CARA MENGATASI NUSYUZ

Apabila tanda-tanda nusyuz mula kelihatan daripada seseorang, seperti bersikap enggan dan bermasam muka, sedangkan dia seorang yang berlemah lembut dan bermanis muka ataupun suami mendengar isteri menutur kata-kata kesat yang bukan kebiasaannya.

Maka suami sunat menasihati berdasarkan kepada kitab Allah swt dan mengigatkan tanggungjawabnya yang diwajibkan oleh Allah swt tentang perhubungan yang baik dan pergaulan yang mesra serta mengiktiraf martabat suami. Suami juga perlu mengingatkan isteri tentang kemurkaan Allah swt serta balasan-Nya dan sunat mengigatkannya.
Rasulullah saw bersabda:

أيُّمَا امْرَأَةٍ مَانَتْ وَزَوُجُهَا عَىْهَا رَاضٍ دَخَلَتِ الْجَنَّةَ

Maksudnya: “manaa-mana perempuan yang meninggal dunia dalam keadaan suami redha dengannya, dia akan masuk syurga. “[4]

Sekiranya dengan peringatan itu isteri-isteri kembali menunaikan kewajipannya, itulah yang terbaik. Apabila isteri benar-benar nusyuz dan terus enggan, suami hendaklah meninggalkannya bersendirian di tempat tidur. Hal ini adalah kerana perbuatan tersebut sungguh berkesan mendidiknya.

Jika isteri berubah menjadi baik, cukuplah dengan perbuatan itu. Sebaliknya, jika isteri kembali nusyuz dan terus ingkar, suami bolehlah memukulnya dengan pukulan mendidik tanpa mencederakan tubuh badan dan mematahkan tulang, namun bukan di bahagian muka atau tempat-tempat yang boleh mendatangkan bahaya. Pukulan ini dibolehkan jika mengharapkan isterinya berubah  dan berasa dia akan kembali kepada sifat-sifat yang sepatutnya.

Jika suami menyedari bahawa pukulannya tidak akan mengubah sikap isterinya, bahkan menambahkan kebencian, maka suami tidak sepatutnya melakukannya.

Jika perselisihan antara pasangan suami isteri tidak mampu diselesaikan oleh mereka, ia hendaklah dibawa kepada hakim. Hakim hendaklah melantik dua orang tengah daripada orang Islam yang adil dan berkebolehan berunding sebagai pendamai kepada suami isteri tersebut. Kedua-dua pendamai itu sunat seorang daripada keluarga suami yang dipersetujui dan seorang daripada keluarga isteri yang dipersetujuinya dan seorang daripada keluarga isteri yang juga dipersetujuinya.

Kedua-dua orang tengah tersebut hendaklah berusaha sedaya upaya mendamaikan suami isteri tersebut . Jika usaha mereka Berjaya, itulah yang sebaik-baiknya. Sebaliknya, jika tidak berjaya, suami hendaklah mewakilkan orang tengahnya untuk menceraikan isterinya dan menebus (الخلع) daripada isteri.

Isteri juga mewakilkan orang tengahnya untuk menyerahkan bayaran tebus tersebut sekiranya dia seorang yang berakal , dan menerimanya. Penceraian suami isteri tersebut boleh diputuskan oleh orang tengah kedua-dua pihak jika mereka berpendapat bahawa itulah yang betul.

Tetapi, jika kedua-dua orang pendamai tidak sependapat hakim, hendaklah menghantar dua orang pendamai yang lain sehingga mereka mendapat kata sepakat.

Jika suami isteri tidak bersetuju dengan perlantikan pendamai dan tidak mencapai kata sepakat, hakim hendaklah menghukum suami dan isteri yang berlaku zalim dan memberikan hak kepada yang teraniaya dengan memakai keterangan kedua-dua pendamai.

Hal ini berdasarkan firman Allah swt:

وَإنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَاْبْعَثُواْ حَكَمًا مِّنْ أَهْلِهِ  وَحَكَمًا مِّنْ أَهْلِهَآ إِن يُرِيدَآ إِصْلحًا يُوَفِّقِ اْللَّهُ بَيْنَهُمَآ  إِنَّ أْللَّهَ  كَانَ عَلِيمًا خَبِيرًا                                 ,

Maksudnya: "Dan jika kamu khuatirkan  ada persengketaan antara keduannya, maka kirimkanlah seorang hakam dari keluarga laki-laki dan sorang hakam dari keluarga perempuan, jika kedua orang hakam itu bermaksud mengadakan perbaikan, nescaya Allah memberi taufik kepada suami-isteri itu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi amat dalam pengetahuan-Nya." [5]


7.0 ANALISA PERUNTUKAN PENSABITAN NUSYUZ ISTERI DALAM ENAKMEN KELUARGA ISLAM PERAK 2004

7.1 Peruntukan Berkaitan Nusyuz dalam Enakmen Keluarga Islam Perak 2004

Melalui penelitian terhadap Enakmen Keluarga Islam Perak 2004, penulis mendapati bahawa nusyuz hanya disebut dalam bahagian   , iaitu Nafkah Isteri , Anak dan Lain-lain dibawah perkara Kuasa Mahkamah untuk Memerintahkan Nafkah  bagi Isteri dan Kesan Nusyuz, iaitu seksyen 60 (2) dan 60 (3). Kandungan kedua-dua seksyen tersebut adalah seperti berikut :

60 (2) Tertakluk kepada Hukum Syarak dan pengesahan Mahkamah, seseorang isteri tidaklah berhak mendapat nafkah apabila dia nusyuz atau enggan dengan tidak berpatutan menurut kemahuan atau perintah sah suaminya, iaitu antara lain :

a)      Apabila dia menjauhkan dirinya daripada suaminya.
b)   Apabila  dia meninggalkan  rumah  suaminya  bertentangan  dengan kemahuan suaminya, atau
c)      Apabila  dia  enggan  berpindah  bersama  suaminya ke suatu rumah atau tempat lain, tanpa apa-apa sebab yang sah mengikut Hukum Syarak

(3) Selepas sahaja isteri itu bertaubat dan menurut kemahuan dan perintah sah suaminya, maka isteri itu tidaklah lagi menjadi nusyuz.

Daripada peruntukan ini, penulis dapat membuat rumusan bahawa persoalan nusyuz tidak disebut secara berasingan melalui suatu peruntukan yang khusus dalam Enakmen Keluarga Islam Perak 2004. Sebaliknya , persoalan nusyuz hanya disebut di bawah perkara berkaitan nafkah. Oleh yang demikian, penulis bersetuju bahawa wujud kekaburan dan kesamaran pada peruntukan ini untuk tujuan pensabitan nusyuz isteri  sebagaimana yang dinyatakan oleh Razali Haji Nawawi (1998) dan Musa Awang (2004).

Jika dibuat perbandingan, kesemua perbuatan yang disenaraikan oleh para fuqaha. Ini menunjukkan bahawa penentuan perbuatan-perbuatan isteri yang boleh disabitkan sebagai nusyuz isteri dalam Enakmen Keluarga Islam Perak 2004 adalah selari dengan pendapat para fuqaha. Menurut Tuan Mohd Esham bin Abdul Samad, Hakim Syarie Mahkamah Rendah Syariah Ipoh, di samping peruntukan dalam enakmen serta pandangan fuqaha, pihak hakim akan menggunakan budi bicara yang berlandaskan rujukan hukum syarak dalam mentafsirkan perbuatan-perbuatan lain yang boleh dikira sebagai nusyuz.

7.2 Tatacara Pensabitan Nusyuz

Untuk membawa kes nusyuz isteri ke muka pengadilan, terdapat dua langkah yang boleh diambil oleh pihak suami, iaitu sama ada terus membuat tuntutan di Mahkamah Syariah atau pun membuat dakwaan melalui Bahagian Pendakwaan Jabatan Agama Islam. Tuntutan nusyuz yang dibuat terus di Mahkamah Syariah  akan membawa implikasi isteri hanya akan dinafikan hak nafkahnya sahaja jika sabit nusyuz, manakala dakwaan nusyuz yang dibuat melalui Bahagian Pendakwaan Jabatan Agama Islam akan membawa implikasi isteri turut dikenakan denda jika sabit nusyuz.

Bagi memulakan prosiding nusyuz ini pula, suatu saman perlu dikemukakan oleh plaintif kepada pihak defenden. Prosiding berkaitan nusyuz ini perlu melalui saman dan bukannya melalui permohonan kerana Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah Perak 2004 telah menetapkan sedemikian.

Dengan merujuk kandungan seksyen 63 hingga 67 Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah Perak 2004 ini, dapatlah disimpulkan bahawa dalam konteks kes nusyuz, beberapa tindakan perlu dilaksanakan oleh pihak plaintif dan defendan sebelum pihak mahkamah mengisytiharkan atau mensabitkan seseorang isteri telah nusyuz sekaligus menggugurkan hak nafkahnya.

Tindakan-tindakan tersebut secara umumnya apabila seseorang suami itu ingin membuat tuntutan sabitan nusyuz ke atas isterinya, pihak suami perlu menfailkan pernyataan tuntutan kepada mahkamah. Dalam tuntutan tersebut, pihak suami selaku plaintif perlu menyatakan fakta-fakta yang dijadikan sandaran dan yang menunjukkan kuasa tindakannya termasuk butiran-butiran tertentu yang menyokong dakwaan plaintif. Selain itu, dalam tuntutan itu juga pihak suami perlu memasukkan suatu pernyataan tentang relief yang dituntut, iaitu memohon mahkamah mensabitkan nusyuz ke atas isterinya berdasarkan peruntukan yang berkaitan dalam Enakmen Keluarga Islam Perak 2004.

Apabila pihak mahkamah telah mendaftarkan kes tersebut, pihak mahkamah akan memanggil kedua-dua pihak, iaitu suami dan isteri untuk mendengar keterangan kedua-dua pihak. Sekiranya pihak isteri mengakui dan tidak membuat sebarang penafian terhadap segala yang terkandung dalam tuntutan yang dibuat oleh suaminya dan mahkamah berpuas hati dengan fakta-fakta serta bukti-bukti yang menyokong tuntutan suami, maka mahkamah akan mensabitkan nusyuz ke atas isteri tersebut berdasarkan seksyen 60(2) Enakmen Keluarga Islam Perak 2004.

Namun, jika isteri selaku defendan itu mempertikai atau tidak bersetuju dengan sebahagian atau keseluruhan kandungan tuntutan yang dibuat oleh pihak suaminya, maka pihak isteri boleh menfailkan prnyataan pembelaan. Dalam pembelaan tersebut, pihak isteri perlu memasukkan pernyataan yang mengaku atau menafikan setiap fakta dan butiran yang terkandung dalam pernyataan tuntutan pihak suami. Pihak isteri juga perlu menyatakan fakta-fakta baru yang dijadikan sandaran olehnya sebagai pembelaan. Bagi menguatkan pembelaan tersebut, pihak isteri perlu membangkitkan apa-apa perkara perundangan yang berkaitan.

Selain pembelaan, pihak mahkamah juga memberi peluang kepada pihak isteri untuk mengemukakan tuntutan balas jika ada, bersama-sama dengan pembelaannya itu. Daripada segi bentuk kandungan tuntutan balas, ia adalah sama seperti pernyataan tuntutan.

Setelah pihak isteri menfailkan pembelaannya dan tuntutan balas sekiranya ada, mahkamah boleh (atas alasan yang mencukupi) memberi kebenaran kepada pihak plaintif untuk menfailkan suatu jawapan kepada pembelaan, sama ada pembelaan itu merupakan pembelaan terhadap sesuatu tuntutan atau terhadap sesuatu tuntutan balas.

Apabila kesemua proses ini telah dilalui, mahkamah akan meneliti sedalam-dalamnya segala keterangan, bukti dan buktiran fakta yang ada. Setelah berpuas hati dan tiada sebarang keraguan yang boleh dipertikaikan, maka keputusan untuk mensabitkan nusyuz ke atas seseorang isteri itu pun dibuat.

Bagi tuntutan sabitan nusyuz yang difailkan dengan alas an isteri meninggalkan rumah tanpa izin atau isteri enggan mentaati suami, pihak mahkamah terlebih dahulu akan mengeluarkan perintah kembali taat dalam sesuatu tempoh masa yang sesuai kepada pihak isteri. Jika tempoh masa yang diberikan oleh pihak mahkamah telah berakhir tetapi pihak isteri masih tidak menuruti perintah mahkamah itu, maka barulah mahkamah mengisytiharkan atau mensabitkan isteri itu nusyuz.

Sebenarnya berdasarkan Enakmen Keluarga Islam Perak 2004, perintah untuk isteri kembali taat kepada suami tidak diperuntukkan. Walau bagaimanapun, dari segi amalan di Mahkamah Rendah Syariah Ipoh Perak, kebiasaannya hakim akan menggunakan budi bicaranya dengan mengeluarkan perintah kembali taat kepada pihak isteri terlebih dahulu sebelum keputusan pengisytiharaan nusyuz dibuat.


8.0 ANALISA PENGHAKIMAN KES-KES NUSYUZ ISTERI OLEH MAHKAMAH RENDAH SYARIAH IPOH PERAK

8.1 Kes Jaafar bin Md. Amin lwn. Zarina binti Mahayuddin
(No. Kes: 08001/058/0621/2005)

Fakta Kes

Plaintif dan defendan bernikah pada 19 Mac 1994 dan mempunyai tiga orang cahaya mata. Dalam pernyataan tuntutan, plaintif menyatakan bahawa defendan  telah meninggalkan rumah kelamin dan balik ke rumah keluarganya pada 30 September 2005 tanpa pengetahuan plaintif. Defendan ada menghubungi plaintif memaklumkan akan kembali ke rumah pada 2 Oktober 2005. Namun, pada tarikh tersebut defendan menghubungi plaintif dan memaklumkan bahawa defendan tidak akan pulang ke rumah. Sebaliknya, defendan akan terus tinggal di rumah keluarganya. Pada 5 Oktober 2005, plaintif telah dihubungi oleh Pejabat Agama Islam Batu Gajah, Perak yang meminta plaintif hadir ke pejabat tersebut pada 7 Oktober 2005 untuk sesi kaunseling.

Plaintif menyatakan bahawa sepanjang perkahwinan, plaintif dan defendan tidak pernah bergaduh. Masalah rumah tangga mereka hanya bermula apabila defendan meninggalkan rumah pada 30 September 2005 dengan membawa bersama anak-anak ke kampong tanpa izin plaintif. Oleh yang demikian, plaintif telah memohon kepada mahkamah agar defendan diisytiharkan nusyuz di bawah seksyen 60 (2) Enakmen Keluarga Islam Perak 2004. Plaintif juga telah memohon kepada mahkamah suatu perintah agar defendan baik dan taat kepada plaintif.

Apabila pihak mahkamah memanggil pihak-pihak yang bertelingkah untuk mendengar sebutan, mahkamah dimaklumkan bahawa pihak defendan, iaitu isteri telah terlebih dahulu menfailkan tuntutan penceraian takhlik (N0. Kes: 08001/057/0615/2005) dua hari sebelum plaintif, iaiatu suami menfailkan tuntutan sabitan nusyuz. Oleh yang demikian, mahkamah memutuskan untuk mendengar kes tuntutan sabitan nusyuz bersekali dengan tuntutan penceraian takhlik.

Dalam pernyataan tuntutan penceraian taklik, plaintif iaitu isteri telah menyatakan bahawa pada 30 september 2005 plaintif balik ke rumah ibu bapanya kerana telah membuat keputusan untuk berpisah dengan defendan, iaitu suaminya kerana defendan merupakan seorang penagih dadah. Sepanjang perkahwinan, plaintif telah banyak bersabar dengan perlakuan keji defendan itu. Plaintif menyatakan bahawa defendan menjadikan rumah kelamin mereka sebagai tempat menghisap dadah bersama abang defendan. Ada kalanya, defendan menghisap dadah di depan anak-anak. Defendan juga tidak memberi nafkah yang mencukupi serta pernah memaksa plaintif meminjam wang daripada ahli keluarga dan jiran-jiran.

Semasa akad nikah dahulu, plaintif menyatakan bahawa defendan ada melafazkan cerai taklik. Oleh yang demikian, plaintif memohon kepada mahkamah agar mensabitkan lafaz cerai taklik tersebut mengikut seksyen 50 Enakmen Keluarga Islam Perak 2004.

Penghakiman

Semasa perbicaraan, pihak plaintif dan defendan telah mencapai suatu persetujuan, iaitu defendan selaku suami bersetuju menceraikan plaintif dan defendan juga bersetuju untuk menarik balik tuntutan sabitan sabitan nusyuz terhadap plaintif. Olleh yang demikian, mahkamah memutuskan untuk mengesahkan perceraian tersebut mengikut seksyen 47 Enakmen Keluarga Islam Perak 2004.
Analisa

Berdasarkan kes ini, penulis mendapati bahawa terdapat pertembungan dua tuntutan yang dibuat oleh pihak suami dan isteri, iaitu tuntutan sabitan nusyuz ke atas isteri dan tuntutan pengesahan perceraian taklik. Memandangkan kedua-dua tuntutan ini melibatkan pihak-pihak yang sama, serta keterangan-keterangan dalam kedua-dua tuntutan ini berkisar perkara-perkara yang hampir sama, maka mahkamah memutuskan untuk mendengar kedua-dua kes ini secara bersekali.

Walaupun tiada peraturan yang menetapkan dua kes didengar secara bersekali, namun demi mempercepatkan penyelesaian pengendalian kes dan pihak-pihak yang bertelingkah akan mendapat hak masing-masing tanpa melalui tempoh perbicaraan yang panjang, maka pihak hakim telah menggunakan budi bicaranya untuk mendengar secara bersekali kedua-dua tuntutan tersebut.

Di samping itu, tindakan mahkamah mendengar dua kes ini secara bersekali adalah sebagai memenuhi kehendak Arahan Amalan berkaitan kes nusyuz yang menyatakan bahawa kes nusyuz hendaklah didengar dalam kes induk dan tidak perlu dibuat berasingan.

Merujuk kepada tuntutan suami untuk mensabitkan isterinya nusyuz, alasan isteri keluar rumah tanpa izin adalah diterima oleh hukum syarak berdasarkan pandangan fuqaha dan juga ada dalam peruntukan Enakmen Keluarga Islam Perak 2004.

Walau bagaimanapun, setelah meneliti kandungan tuntutan pengesahan perceraian yang dibuat oleh isteri, didapati pihak isteri mempunyai alasan yang boleh diterima oleh syarak untuk keluar dari rumah kelamin tanpa izin, iaitu suami seorang penagih dadah dan berperangai buruk dengan menghisap dadah di depan anak-anak. Tindakan isteri ini dilihat bertujuan melindungi emosi dan psikologi anak-anak serta dirinya sendiri yang dipaksa oleh suami untuk berhutang dengan ahli keluarga dan jiran, Tindakan suami yang tidak menfailkan pembelaan terhadap tuntutan pihak isteri pula menampakkan bahawa suami memang berada di pihak yang salah.

Keputusan piihak mahkamah membenarkan persetujuan plaintif dan defendan untuk bercerai dan menarik balik tuntutan sabitan nusyuz ke atas isteri adalah langkah terbaik demi menjaga kemaslahatan kedua-dua pihak dan selari dengan roh syariat Islam.

8.2 Kes Kasim bin Abdul Ghani lwn. Juhana binti Tajudin
(No. Kes: 080001/058/499/2006)

Fakta Kes

Plaintif dan defendan bernikah pada 26 Ogos 1988 dan mempunyai seorang anak. Dalam pernyataan tuntutan, plaintif menyatakan bahawa pada 25 Julai 2006 defendan telah lari dari rumah dan sehingga kini defendan tidak dapat dikesan. Defendan pernah menghubungi plaintif melalui telefon dan kesempatan ini digunakan oleh plaintif untuk memujuk defendan agar pulang tetapi defendan enggan. Oleh yang demikian, plaintif telah memohon kepada mahkamah suatu perintah agar defendan balik dan kembali taat. Jika defendan enggan, plaintif mohon mahkamah mengisytiharkan defendan nusyuz mengikut seksyen 60 (2) Enakmen Keluarga Islam Perak 2004.

Penghakiman

Setelah meneliiti kes ini, mahakamah membenarkan permohonan plaintif, iaitu defendan diperintahkan untuk kembali taat kepada plaintif dalam tempoh 14 hari dari tarikh perintah itu dikeluarkan dan jika tempoh tersebut telah tamat, defendan diisytiharkan nusyuz seperti mana dibenarkan mengikut seksyen 60 (2) Enakmen Keluarga Islam Perak 2004. Memandangkan sepanjang kes ini dikendalikan defendan tidak pernah hadir dan laporan penyampaian saman juga menunjukkan bahawa saman tidak dapat disampaikan kepada defendan, maka mahkamah mengarahkan agar penyampaian perintah ini dibuat di akhbar tempatan.

Analisa

Berdasarkan penelitian terhadap kes ini, penulis mendapati bahawa alasan yang dikemukakan oleh plaintif agar mahkamah mensabitkan defendan sebagai nusyuz adalah sama dengan kes-kes yang lain, iaitu keluar rumah tanpa izin. Sungguhpun begitu, penulis mendapati kes ini agak ringkas berbanding kes-kes nusyuz lain yang dikaji oleh penulis kerana pihak defendan tidak dapat dikesan oleh plaintif sehingga kes ini difailkan di mahkamah. Sepanjang perbicaraan di mahkamah pula, defendan tidak pernah menghadirkan diri. Laporan penyampaian saman juga menunjukkan bahawa saman tidak dapat dieserahkan kepada defendan. Oleh yang demikian, tiada sebarang pembelaan difailkan oleh pihak defendan.

Dalam menghakimi kes sebegini, didapati bahawa pihak mahkamah telah bertindak berlandaskan garis panduan yang telah ditetapkan dalam Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah Perak 2004, iaitu sekiranya saman yang dikeluarkan itu tidak dapat disampaikan kepada pihak defendan secara biasa, maka penyampaian boleh dibuat dalam mana-mana akhbar tempatan. Perkara ini ada dinyatakan dalam seksyen 48 (2) Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah Perak 2004.

Setelah tempoh masa yang diberikan untuk defendan mematuhi perintah yang dikeluarkan itu berakhir dan defendan masih belum dapat dikesan serta tiada sebarang tindakan diambil oleh pihak defendan, maka mahkamah telah membuat pengisytiharan nusyuz. Pengisytiharan ini dibuat setelah mahkamah mengarahkan plaintif mengangkat sumpah istizhar. Perkara ini pula dinyatakan dalam seksyen 121 (1) (b) dan seksyen 121 (2) Enakmen Tatacara Mal Mahkamah Syariah Perak 2004.

Dalam persoalan sumpah istizhar ini, Wahbah al-Zuhayliyy (1985) telah mendatangkan pandangan keempat-empat mazhab. Secara ringkasnya, menurut mazhab Malikiyy, sumpah ini dibuat untuk kes nafkah isteri, dakwaan ke atas orang yang ghaib, anak yatim, wakaf, tempat-tempat tinggal, setiap perkara kebajikan, baitul mal, haiwan dan sebagainya. Mazhab Hanafiyy pula menyenaraikan beberapa keadaan yang diwajibkan ke atas pihak yang mendakwa untuk bersumpah istizhar , iaitu termasuklah dalam kes nafkah isteri bagi suami yang ghaib. Pada pandangan mazhab Shafi’iyy pula, sumpah istizhar dikenakan walaupun tidak diminta oleh pihak yang terlibat dalam pertikaian, jika ia melibatkan kes dakwaan ke atas orang yang mati, orang yang ghaib, kanak-kanak kecil, orang yang ditahan (mahjur), orang bodoh (safih), orang gila, orang yang kurang akal dan dalam kes yang dibuktikan melalui saksi dan sumpah. Walau bagaimanapun bagi mazhab Hanbaliyy pula, sumpah istizhar ini dikenakan sekiranya terdapat keterangan ke atas orang yang ghaib, orang yang bersembunyi, orang yang sudah mati, anak kecil atau orang gila.

 Daripada pandangan-pandangan ini, dapatlah dirumuskan bahawa sekiranya pihak yang didakwa tidak hadir atau tidak dapat dikesan (ghaib) semasa proses perbicaraan dijalankan, maka sesuatu kes itu boleh diputuskan secara sebelah pihak dengan syarat pihak yang mendakwa dikehendaki untuk bersumpah istizhar.

Dengan ini, jelaslah bahawa dalam kes Kasim bin Abdul Ghani lwn. Juhana binti Tajudin, pihak hakim telah membuat keputusan yang menepati peruntukan dalam  enakmen serta pandangan syarak.


 8.3 Kes Fauzy Omar Basheer bin Othman lwn. Sarah Nur binti Shamsuddin           
  (No. Kes: 08001/058/0483/2007)

Fakta Kes

Plaintif dan defendan bernikah pada 2 Ogos 2002 dan dikurniakan seorang anak. Plaintif merupakan seorang Jurutera Petronas dan dihantar bertugas di Austria pada Januari 2006. Plaintif pergi ke sana bersama defendan dan anak mereka. Menurut pernyataan tuntutan plaintif, pada Jun 2006 defendan pulang ke Malaysia bersama anak mereka kerana defendan akan memulakan tugas sebagai doktor. Walaupun plaintif tidak bersetuju dan defendan sendiri keberatan untuk pulang ke Malaysia, namun atas desakan keluarga defendan tindakan itu diambil juga. Situasi kehidupan mereka yang tinggal berjauhan ini menyebabkan plaintif membuat keputusan untuk pulang ke Malaysia setiap lapan minggu sekali dan setiap kali pulang, plaintif akan berada selama dua minggu untuk bersama-sama dengan defendan dan anak mereka.

Selepas beberapa lama plaintif dan defendan tinggal berjauhan, plaintif mendapat tahu bahawa defendan ada membuat hubungan dengan lelaki lain yang juga merupakan seorang doktor di hospital tempat defendan bertugas. Apabila diminta penjelasan oleh plaintif, defendan mengakui akan perkara tersebut.

Dalam pernyataan tuntutan itu juga, plaintif memaklumkan bahawa plaintif dan defendan pernah mendapat khidmat kaunseling di Pejabat Agama Islam Kuala Kangsar dan hasilnya defendan berjanji tidak akan mengulangi perbuatannya itu. Walau bagaimanapun, defendan telah memungkiri janjinya itu apabila masih meneruskan hubungan dengan doktor lelaki tersebut. Oleh yang demikian, plaintif telah memohon kepada mahkamah agar mensabitkan nusyuz ke atas defendan seperti yang dibenarkan mengikut seksyen 60 (2) Enakmen Keluarga Islam Perak 2004.

Bagi pihak defendan pula, setelah menerima pernyataan tuntutan daripada plaintif, defendan memahaminya dan tifak bercadang untuk menfailkan pembelaan. Defendan memahami akan kesan dan akibat apabila disabitkan nusyuz ke atasnya.

Penghakiman

Apabila tiada pembelaan yang dibuat oleh pihak defendan terhadap tuntutan plaintif, maka mahkamah telah mensabitkan nusyuz ke atas defendan mengikut seksyen 60 (2) Enakmen Keluarga Islam Perak 2004. Ekoran daripada pensabitan ini, mahkamah memutuskan hak nafkah dan tanggungjawab plaintif terhadap defendan gugur.

Analisa

Kes ini telah menunjukkan berlakunya pensabitan nusyuz ke atas isteri apabila mahkamah berpuas hati dengan pernyataan  tuntutan suami dan tiada pernyataan pembelaan yang difailkan oleh isteri. Ini menunjukkan bahawa tuduhan suami tentang perbuatan nusyuz isterinya adalah benar sekaligus membolehkan mahkamah membuat sabitan nusyuz terhadap isteri sebagaimana yang diperuntukkan dalam seksyen 60 (2) Enakmen Keluarga Islam Perak 2004.

Dalam memutuskan keputusan pensabitan nusyuz ke atas isteri ini, asas yang dijadikan sandaran oleh hakim ialah reaksi defendan atau isteri tersebut yang tidak mempertikai atau membantah keseluruhan mahupun sebahagian tuntutan plaintif. Bahkan isteri terbabit mengaku (iqrar) akan perbuatan nusyuznya serta memahami kesan daripada pengisytiharan nusyuz kepada dirinya yang bakal dikeluarkan oleh mahkamah.

Apabila pihak isteri tidak menfailkan pembelaan atau mempertikai tuntutan suami seperti yang ditetapkan dalam tatacara ini, bahkan wujud pula pengakuan akan perbuatan nusyuz oleh pihak isteri, maka hal ini menjadi asas kepada mahkamah untuk mensabitkan nusyuz ke atas isteri.

8.4 Kes Syed Dany Faizal bin Said Md Nasir lwn. Wan Suhana binti Mior Ahmad Sabri
(No. Kes: 08001/058/0354/2008)

Fakta Kes

Plaintif dan defendan bernikah pada 1 Mei 2004 dan dikurniakan dua orang cahaya mata. Dalam pernyataan tuntutan, plaintif menyatakan bahawa pad 5 Mei 2008, dia telah memujuk defendan yang ketika itu berada di rumah keluarganya untuk kembali ke pangkuannya. Walau bagaimanapun, defendan enggan dan keluarga defendan pula menghalang plaintif untuk membawa defendan pulang. Oleh yang demikian, plaintif telah memohon kepada mahkamah suatu perintah agar defendan balik dan taat semula atau mengisytiharkan defendan nusyuz seperti yang dibenarkan mengikut seksyen 60 (2) Enakmen Keluarga Islam Perak 2004.

Setelah menerima pernyataan tuntutan, defendan telah menfailkan pernyataan pembelaan dengan menyatakan bahawa pada 5 Mei 2008 plaintif masih dalam tahanan reman polis. Oleh itu, defendan menafikan ada menerima sebarang panggilan telefon atau berkomunikasi dengan plaintif pada tarikh tersebut. Defendan juga dalam pembelaannya bahawa sepanjang empat tahun perkahwinan mereka, plaintif sering mengamuk tanpa sebab. Defendan sering dipukul, disepak dan diterajang. Defendan pernah tumpah darah ketika mengandung akibat tindakan-tindakan ganas plaintif. Defendan juga menyatakan bahawa plaintif terlibat dengan penyalahgunaan dadah.

Setelah menerima pernyataan pembelaan, plaintif menfailkan pula penyataan tuntutan terpinda dengan menyatakan bahawa sepanjang perkahwinan dengan defendan, rumah tangga mereka tidak pernah aman kerana keluarga defendan sering masuk campur dan menghasut defendan apabila berlaku perselisihan di anatara plaintif dan defendan. Plaintif menyatakan bahawa ibu bapa defendan sering berusaha untuk memisahkan defendan dengan plaintif. Plaintif menyatakan bahawa dia telah memberi keizinan kepada defendan untuk berpantang di rumah ibu bapa defendan sehingga selesai tempoh berpantang atau sehingga benar-benar sihat akibat bersalin. Namun, apabila habis berpantang dan defendan telah benar-benar sihat, defendan enggan balik ke rumah tanpa alasan yang munasabah.

Plaintif pernah beberapa kali mmemujuk defendan untuk kembali tetapi defendan tetap enggan. Plaintif percaya bahawa keputusan defendan itu adalah akibat hasutan ibu bapa defendan. Menurut plaintif juga, ibu bapa defendan pernah meminta agar plaintif melepaskan defendan tetapi plaintif enggan kerana masih menyayangi defendan. Pada 30 April 2008, plaintif menyatakan bahawa berlaku pertengkaran mulut dengan defendan. Kemudian, defendan telah menghubungi bapanya dan tidak lama selepas itu, bapa defendan dating bersam polis. Plaintif telah dibawaa ke Balai Polis untuk disoal siasat. Pada masa yang sama, bapa defendan membawa defendan dan anak-anak balik ke rumah keluarga defendan. Pada 5 Mei 2008, plaintif telah dibebaskan dengan jaminan polis dan plaintif telah menghubungi defendan untuk memujuknya pulang ke rumah tetapi defendan enggan.

Setelah menerima pernyataan tuntutan terpinda ini, defendan sekali lagi menfailkan pernyataan pembelaan dan tuntutan balas terpinda. Dalam pembelaan itu, defendan menyatakan bahawa tujuan dia mengikut bapanya pulang ke rumah keluarganya adalah untuk menyelamatkan diri kerana plaintif merupakan seorang yang panas baran dan sering bertindak ganas terhadap defendan. Menurut defendan, plaintif sudah tidak bekerja sebagai guru kerana telah ditamatkan perkhidmatan. Menurut defendan juga, perkahwinan mereka direstui oleh keluarga defendan dan defendan hairan mengapa plaintif mendakwa perkahwinan mereka tidak direstui.

Di samping membuat pernyataan pembelaan terpinda, defendan juga membuat tuntutan balas iaitu defendan ingin menuntut fasakh atas sebab-sebab berikut, iaitu plaintif sering mengamuk dan memukul defendan tanpa sebab, plaintif terlibat denga penyalahgunaan dadah, plaintif mengabaikan tanggungjawab sebagai pendidik kerana sering tidak hadir ke sekolah, plaintif tidak pernah bersembahyang dan brerpuasa, plaintif tidak memberi nafkah yang cukup kerana wang gaji digunakan untuk membeli dadah dan plaintif tidak pernah terlibat dengan kes jenayah, iaitu melanggar bapa defendan dengan kereta sehingga patah tangan bapa defendan. Kes tersebut masih dalam siasatan polis di bawah seksyen 325 Kanun Keseksaan. Oleh yang demikian, defendan telah memohon kepada mahkamah agar meluluskan pembubaran perkahwinan mereka di bawah seksyen 53 Enakmen Keluarga Islam Perak 2004.

Selepas itu, plaintif pula memberi jawapan kepada tuntutan balas defendan dengan menafikan bahawa dia telah ditamatkan perkhidmatan sebagai guru. Plaintif juga menyatakan bahawa plaintif bukan seorang yang ganas, sebaliknya seorang pendiam melainkan jika ada provokasi. Plaintif menyatakan bahawa bapa defendanlah yang sering mengganggu plaintif di sekolah tempat plaintif bertugas dan hal ini memberi tekanan kepada plaintif. Akibat tekanan, gangguan dan campur tangan daripada pihak bapa defendan, plaintif telah mengalami Major Mental Depression dan plaintif masih mendapatkan rawatan doctor pakar di Hospital Ipoh. Akibat masalah tekanan ini, plaintif mengambil cuti tanpa gaji untuk memulihkan keadaan diri.

Penghakiman

 Setelah meneliti keterangan daripada kedua-dua belah pihak dan atas persetujuan pihak suami dan pihak isteri untuk bercerai, maka mahkamah telah membuat keputusan plaintif dan defendan bercerai di bawah seksyen 47 Enakmen Keluarga Islam Perak 2004. Defendan juga bersetuju untuk tidak membuat sebarang tuntutan nafkah sama ada nafkah idah, mutaah dan harta sepencarian selepas perceraian ini. Hak penjagaan anak sulung diberi kepada plaintif, manakala anak kedua diberikan kepada defendan.

Analisa

Berdasarkan kes ini, penulis mendapati suami telah mengemukakan permohonan kepada mahkamah suatu perintah agar isterinya balik dan taat semula atau mengisytiharkan isterinya nusyuz jika isteri enggan mematuhi perintah itu. Alasan kepada permohonan suami ini ialah isterinya telah keluar rumah tanpa izin dan enggan pulang walaupun setelah dipujuk. Jika dirujuk pada seksyen 60 (2) Enakmen Keluarga Iskam Perak 2004, permohonan ini adalah dibenarkan. Begitu juga menurut pandangan keempat-empat mazhab utama, isteri yang keluar rumah tanpa izin boleh dikira sebagai nusyuz.

Sungguhpun begitu setelah meneliti pembelaan isteri, penulis mendapati tindakan isteri keluar rumah tanpa izin suami adalah bertujuan untuk menyelamatkan diri daripada tindakan-tindakan suami yang mendatangkan kecederaan fizikal terhadapnya. Apabila dirujuk kepada pandangan fuqaha, alasan ini dikira munasabah dan isteri tidak boleh disabitkan nusyuz atas tindakannya itu. Walaupun dalam tuntutan balas isteri ada memohon kepada mahkamah agar membubarkan perkahwinan mereka berdasarkan peruntukan dalam seksyen 53 Enakmen Keluarga Islam Perak 2004 tetapi setelah melalui proses perbicaraan, suami dan isteri masing-masing bersetuju untuk bercerai secara biasa. Oleh yang demikian, mahkamah membuat keputusan plaintif dan bercerai mengikut seksyen 47 Enakmen Keluarga Islam Perak 2004. Walaupun isteri tidak disabitkan nusyuz dalam kes ini, isteri tersebut bersetuju untuk tidak menuntu sebarang nafkah, mutaah dan harta sepencarian selepas perceraian tersebut.


9.0 Kesimpulan

Sebagai kesimpulan, bolehlah dikatakan bahawa walaupun diakui yang kelakuan nusyuz oleh pihak isteri melucutkan haknya untuk mendapat nafkah selagi dia nusyuz, beberapa hujah boleh dikemukakan mengenai masalah untuk menentukan perbuatan apakah yang menjadi nusyuz dan perbuatan yang tidak patut dikira sebagai nusyuz oleh pihak isteri. Istilah nusyuz pada kebiasaannya digunakan sebagai bererti oleh pihak isteri, akan tetapi patutlah diingat bahawa ayat al-Quran juga menggunakan istilah nusyuz bagi merangkumi perbuatan nusyuz oleh pihak suami juga.

Seterusnya, Mahkamah Rendah Syariah Ipoh Perak didapati telah mengendalikan kes tuntutan nusyuz isteri dengan adil dan menepati fiqh Islam walaupun terdapat sedikit kelompangan peruntukan yang tidak mengkhususkan sabitan nusyuz dalam Enakmen Keluarga Islam Perak 2004. Namun, selaku badan pentafsir undang-undang, pihak hakim telah menggunakan kuasanya untuk mentafsir sekdyen 60 (2) enakmen berkenaan sebagai sandaran yang digunakan untuk mengendalikan kes tuntutan sabitan nusyuz. Melihat kepada kekurangan ini, suatu peruntukan yang khusus berkaitan sabitan nusyuz perlu dimasukkan dalam enakmen agar pengendalian kes tersebut menjadi lebih lancar dan wujud keseragaman pentafsiran di antara seorang hakim dengan hakim yang lain.

Rujukan

1)Al-Quran al-Karim.
2)al-Ashqar, Muhammad ibn Sulaymān ibn ‘Abdullah. (1998). Al-Mujalla Fī alFiqh al-Hanbaliyy. Damsyik: Dār al-Qalām. Jil.1.
3)al-Kasāniyy, ‘Ala’ al-Dīn Abī Bakr. (1997). Badā’i al-Sanāi’ Fī Tartīb al-Sharāi’, Tahqīq: Mu’awwid, Muhammad ‘Aliyy & ‘Abd al-Mawjūd, ‘Ādil Ahmad. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah. Jil. 3.
4)al-Khīn, Mustafā, & al-Bughā, Mustafā. (1998). al-Fiqh al-Manhajiyy ‘Ala Madhhab al-Imām al-Shāfi’iyy. Beirut: Dār al-Shāmiyyah. Jil.2
5)‘Alīsh, Muhammad.(1989). Sharhu Manhi al-Jalīl ‘Ala Mukhtasar al-‘Allāmah Khalīl. Beirut: Dār al-Fikr. Jil. 3.
6)Raihanah Hj. Azahari. (2007). Permasalahan Rumah tangga: Kajian di Unit Undang-undang Keluarga Jabatan Agama Islam Daerah Petaling, Selangor. Jurnal Syariah, 15(1),
7)Kursus dan Bimbingan Perkahwinan, Ustaz Abdul Aziz, Darul Nu’man .
8)Panduan Fiqh Munakahat, Yazid Haji Maarof dan Mohammad Kamil Ab Majid 2015.
9)Pendidikan Islam Tingkatan 5, Percetakan Zainun Qasim Sendirian Berhad.
10)Dosa-dosa Isteri Yang Paling Dibenci Allah s.w.t, Masykur Arif Rahman, Al-Hidayah House Of Publishers Sdn. Bhd.
11)Al-Fiqh Al-Manhaj; Kekeluargaan Islam Dalam Fiqh Al-Syafi’I, Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri, Darul Syakir Enterprise.
12)Fiqh Islam Mazhab Syafie, Dr. Mustafa Dieb Al- Bigha, Al-Hidayah Publication.

-----------------------------------------------------


[1] Panduan Mudah Fiqh Wanita, Muhammad Mutawalli Sya’rawi, m/s 209.
[2] Fiqh Islam Mazhab Syafie, Dr. Mustafa Dieb Al-Bigha, m/s 213-214.
[3] Pendidikan Syariah Islamiyyah Tingkatan 5, Mohd Shah bin Ujang, m/s 242.
[4] Riwayat al-Tarmizi (1161) dan Ibn Majah (1854).
[5]( Surah al-Nisa’: 35)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Your Website Title
How to Share With Just Friends

How to share with just friends.

Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014