Tuesday, July 23, 2019

Strategi kubu kosong Anwar Ibrahim


Strategi kubu kosong Anwar Ibrahim: ULASAN | Mencipta kekalutan memang ‘forte’ Anwar. Kekacauan agung pada 1998 lebih panjang dari kisah 1,001 malam oleh Shahrazad.

ULASAN | Peminat “San Guo Yan Yik (Babad Tiga Negeri)” tentunya tahu strategi kubu kosong yang digunakan oleh Zhuge Liang. Begitu pintarnya strategi tersebut hinggakan kini ia menjadi sebutan. Antara pengkagumnya adalah Henry Kissinger dan ‘grand strategist’ tersebut menulisnya dalam karya bertajuk On China.

Dalam episod itu Zhuge Liang, kepala strategis dan Perdana Menteri Liu Bei, berada di sebuah kubu yang tidak mempunyai pertahanan sama sekali. Tiba-tiba muncul tentera musuh yang dikepalai oleh Sima Yi, strategis utama Cao Cao, datang untuk menangkap Zhuge Liang.

Melihat kubu tersebut lemah dan tiada tentera berkawal, tentera Sima Yi begitu ghairah untuk menyerang dan menawan kubu tersebut serta menangkap Zhuge Liang. Tetapi Sima Yi melihat kubu itu terlalu sunyi dan dia melihat Zhuge Liang sedang bermain zither tanpa rasa gentar sama sekali kepada tentera musuh yang hampir.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Your Website Title
How to Share With Just Friends

How to share with just friends.

Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014