Zaman
jahiliah menyaksikan penindasan terhadap wanita dilakukan secara
terang-terangan, bahkan amalan menanam anak perempuan hidup-hidup dalam
timbunan pasir dilakukan kerana kononnya takut malu dan akan menyebabkan
kemiskinan.
Berita kelahiran anak perempuan
diterima pada zaman jahiliah sebagai perkhabaran mendukacitakan seperti firman
Allah SWT: “Dan apabila dikhabarkan kepada seseorang dari mereka bahawa dia
beroleh anak perempuan, muramlah mukanya sepanjang hari (kerana menanggung
dukacita), sedang ia menahan perasaan marahnya dalam hati. Dia bersembunyi
daripada orang ramai kerana (berasa malu disebabkan) berita buruk yang
disampaikan kepadanya (mengenai dia beroleh anak perempuan; sambil ia
berfikir): Adakah dia akan memelihara anak itu dalam keadaan hina atau dia akan
menanamnya hidup-hidup dalam tanah? Ketahuilah, sungguh jahat apa yang mereka
hukumkan itu.” (Al-nahl: 58-59)
Menurut Imam al-Qurtubi, orang
Arab membunuh anak perempuan mereka kerana perasaan benci dan marah. Malah,
terlalu banyak penderitaan dilalui wanita pada zaman itu termasuk dinafikan hak
pusaka, mas kahwin, terbabit dengan perkahwinan poligami yang tidak ditentukan
bilangannya dan dijadikan barang cagaran dalam urusan pinjaman.
Bagaimanapun, selepas
kedatangan Islam, barulah kedudukan dan kehidupan wanita menjadi lebih baik,
adil serta tidak lagi terdedah kepada pelbagai bentuk penderaan dan
diskriminasi. Bahkan, Islam meletakkan kedudukan wanita cukup istimewa kerana
mereka berada dalam tiga kategori, iaitu ibu, isteri dan anak.
Al-quran turut menyebut
individu, sama ada lelaki atau perempuan itu dari sudut perhambaan kepada Allah
SWT dan hak kemanusiaannya adalah sama.
Ia menjelaskan keadilan dalam
Islam yang tidak melihat kepada aspek yang sering mempengaruhi manusia seperti rupa
paras, jantina, warna kulit mahupun keturunan seseorang itu.
Firman Allah SWT: “Wahai umat
manusia! Sesungguhnya Kami menciptakan kamu daripada lelaki dan perempuan dan
Kami menjadikan kamu pelbagai bangsa dan bersuku-puak, supaya kamu
berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan lain). Sesungguhnya
semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang lebih takwanya di antara kamu
(bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha
Mengetahui, lagi Maha Mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).”
(Al-hujurat: 13)
Bahkan, pada zaman
Rasululullah SAW, tokoh wanita Islam disegani dan menjadi gedung ilmu
pengetahuan kepada masyarakat seperti Saidatina Aishah RA, Asma’ Abu Bakar RA
dan Asma’ Yazid RA yang dikenali kerana keilmuannya.
Bagaimanapun, ia tidak
bermakna Islam memberikan kesamarataan mutlak kepada golongan wanita dengan
lelaki seperti difahami Barat, sebaliknya bersifat melengkapi antara satu sama
lain dan bertepatan dengan fitrah kejadian, sekali gus selari dengan kehendak
syarak.
No comments:
Post a Comment