Tuesday, July 30, 2019

Amanat cai


Amanat cai: Negara tak dapat dibina dengan sejuta tukang tukang angguk


OPINION  |  DR MUHAIMIN SULAM

Diterbitkan 31 Jul 2019, 8:43 pagi 

Cukuplah peristiwa gugurnya setandan pimpinan secara serentak dalam suatu pemilihan empat tahun menjadi pengajaran. Sayangnya sejarah tersebut tiada dalam kamus pemikiran anggota Amanah yang pelbagai itu, terutama dalam kalangan yang menyertai parti selepas PH menawan Putrajaya pada 2018.

Maka mereka yang baru berusia setahun jagung mengorak langkah gagah. Mereka meredah adab dan kesusilaan bersiasah. Demokrasi difahami hanya dari persoalan angka. Sesiapa yang mempunyai angka besar bolehlah mendakwa memiliki kuasa.

Sedangkan demokrasi bukanlah semata-mata itu. Demokrasi juga membabitkan soal keadilan, kesejahteraan dan faedah yang dinikmati bersama.

Sayangnya persoalan-persoalan tersebut kurang dititikberatkan terutama dalam kalangan ahli politik yang tinggi angan impiannya. 

Dalam sistem demokrasi, rakyat - atau pengundi - dikatakan mempunyai kuasa untuk memilih pemimpin. Itulah yang disebutkan sebagai "kuasa rakyat".

Rakyat atau orang awam berasa megah dan hebat kerana kuasa yang kononnya milik mereka.

Hakikatnya "kuasa rakyat" hanya tertera dalam buku atau nota-nota di universiti. Rakyat atau pengikut adalah alat paling ampuh untuk mendapat kuasa.

Dalam politik sebenar, rakyat atau pengikut tiada kuasa mutlak bagi menentukan pemimpin mereka. Sebaliknya rakyat atau pengikut terpaksa memilih antara pilihan yang ditentukan oleh unsur-unsur yang ada dalam sistem.





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Your Website Title
How to Share With Just Friends

How to share with just friends.

Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014