Setelah Nabi
s.a.w. memasuki usianya menjangkau lebih 20 tahun beberapa individu yang rapat
dengannya telah berkahwin, antaranya; pakcik-pakciknya, Abbas bin Abdul mutalib bernikah dengan
Lubabah binti al-Harith dan Hamzah bin Abdul Mutalib bernikah dengan
Salmah binti Umaiyah. Manakala sahabatnya, Abu Bakar bin Quhafah bernikah dengan Qutailah binti
Abdul Uzza.
Para pembesar
Bani Hasyim pasti akan berbangga sekiranya Nabi s.a.w. meminang salah
seorang anak-anak gadis mereka kerana sifat al-Amin yang telah melebar di
seluruh kabilah Quraisy pada dirinya.
Demikian juga
sekiranya ia meminang salah seorang anak gadis Bani Umaiyah, pasti mereka akan
menyambut baik pinangannya seperti mereka mengalu-alukan peminangan bapa
saudaranya Abu Lahab bin Abdul Mutalib yang telah mengahwini Ummu Jamil, anak gadis Harb bin
Umaiyah iaitu adik perempuan Abu Sufyan bin Harb.
Begitu pula
Bani Asad tidak akan menolak kalau Nabi s.a.w. meminang anak-anak gadis
mereka. Awwam bin Khuwailid telah berkahwin dengan emak saudaranya demi
mengekalkan kemuliaannya. Waraqah bin Naufal sendiri mengagumi keperibadian Nabi s.a.w. yang terkenal dengan sikapnya yang menolak agama kaumnya dan sikap
berpoya-poya mereka. Dia lebih suka menyendiri, merenung ciptaan Allah s.w.t.
dan menghadapkan wajahnya ke langit.
Sekiranya Rasulullah
s.a.w. mahu meminang anak-anak gadis Bani Taim, pasti Abu Bakar Quhafah akan
menerima dengan gembira kerana Nabi s.a.w. adalah sahabat karibnya. Mereka
pula tidak pernah berpisah. Abu Bakar amat kagum dengan kelembutan hati, sifat
benar, amanah dan keberanianya mengeluarkan pendapat walaupun dalam usia muda. Apabila Nabi s.a.w. diminta bersumpah dengan nama al-Lata dan al-Uzza di Baitullah atau
pasar-pasar, dia akan menjawab bahawa aku sekali-kali tidak akan bersumpah
dengan kedua-dua berhala itu selama-lamanya.
Rasulullah
s.a.w. jujur dalam fahaman ketauhidannya, jujur dalam perniagaannya, jujur
dalam pemberiannya, jujur dalam kata-katanya, jujur dalam uzlahnya, jujur dalam
hubungan kekeluargaan dan jujur dengan diri sendiri. Amanah adalah hiasaan
dirinya. Maka tidak menghairankan kenapa
Abu Bakar benar-benar mengaguminya dan menjadikan contoh teladan yang terbaik.
Seandainya Nabi s.a.w. mahu menikahi gadis-gadis Bani Makhzum, tentu mereka akan mengalu-alukan
hajatnya itu. Mereka akan membenarkan memilih mana-mana anak gadis yang
disukainya. Hati Walid bin Mughirah dan anak-anak Abdullah bin Abu Rabiah pasti
akan senang dengan lamaran itu.
Al-Khattab bin
Naufal dan Zaid bin Amru bin Nafil juga turut gembira walaupun kedua-duanya
saling bermusuhan. Perkahwinan dengan Bani Hasyim akan menaikkan darjah
kemuliaan mereka.
Setiap orang Quraisy sama ada dari Bani
Hasyim, Bani Umaiyah, Bani Asad, Bani Taim dan Bani Makhzum akan tetap menerima
Nabi s.a.w. sebagai menantu mereka meskipun dia miskin. Nabi s.a.w.
berketurunan mulia dan berakhlak terpuji. Namun Nabi s.a.w. belum
terpanggil untuk bernikah.
Nabi s.a.w.
percaya Tuhan alam ini adalah pencipta pemikiran, kesenangan dan penderitaan.
Sentiasa mengharapkan kemuliaan di sisi Allah s.w.t.
Dia berjuang menjauhkan diri dari kurafat dan fahaman sesat walaupun terpaksa menempuh kesusahan dan
menanggung penderitaan bagi menjauhkan diri dari kemewahan dan kecenderungan
hawa nafsu. Dia mencintai kemuliaan dan kebenaran.
Nabi s.a.w.
menyaksikan kaumnya hidup dalam kucar-kacir, keganasan, pertentangan dan
peperangan. Mereka sentiasa bergelumang dengan dosa. Mereka enggan mencari
jalan menuju kebaikan, kalau ada orang membuka mata mereka kepada kebaikan
dan membimbing mereka sudah pasti pintu kejahatan akan tertutup dalam hati
mereka, kejahatan terhalang, kebaikan menyerlah, kemanusiaan akan menjadi
tinggi dan mulia.
------------------------
Kuliah Maghrib 3
Surau Al-Maarif, Sungai Sering,
Bukit Antarabangsa
18 Jun 2019
No comments:
Post a Comment