Sunday, September 1, 2019

TASAWWUR ISLAM

  
MODUL BERSEPADU KURSUS PRAPERKAHWINAN ISLAM VERSI 4

TAJUK 1: TASAWWUR ISLAM 
1 ½ JAM


1.        SINOPSIS

Tajuk ini memberi pendedahan berkaitan Islam secara keseluruhan. Islam merupakan agama yang syumul dimana ia meliputi semua aspek kehidupan. Tajuk ini menjelaskan tentang konsep ad-din, aqidah, syariah dan akhlak. Selain itu, tajuk ini turut menekankan kepentingan Islam, iman dan ihsan dalam kehidupan berumahtangga.


 2.        OBJEKTIF

i.      Menerangkan konsep ad-din yang merangkumi Islam, iman dan ihsan.
ii.     Menjelaskan aqidah, perkara-perkara yang membatalkan aqidah dan kesan   
        terbatalnya aqidah.
iii.  Menerangkan ajaran yang bertentangan dengan fahaman Ahli Sunnah wal Jamaah.
iv.    Menjelaskan aqidah, syariah, akhlak dan kepentingannya dalam kehidupan      
       berumahtangga.
 

3.     HASIL PEMBELAJARAN      

Setelah mengikuti tajuk ini, peserta akan dapat:

i.   Memahami konsep ad-din dan ajaran yang bertentangan dengan fahaman Ahli Sunnah wal Jamaah.
ii.   Memahami aqidah, syariah, akhlak dan kepentingannya dalam kehidupan          berumah tangga.


4.     KANDUNGAN     

Tajuk ini mengandungi enam tajuk utama seperti berikut:

4.1    Tasawwur Islam
4.2    Konsep ad-din 
 4.2.1   Islam
 4.2.2   Iman
 4.2.3   Ihsan
4.3    Aqidah
4.3.1 Perkara-perkara yang membatalkan aqidah
4.3.2 Kesan terbatalnya aqidah
4.3.3 Ajaran yang bertentangan dengan fahaman Ahli Sunnah wal Jamaah
4.4   Syariah
4.4.1 Ibadah
4.4.2 Muamalat
4.4.3 Munakahat
4.4.4 Jinayat
        4.5   Akhlak
        4.5.1 Sifat-sifat mazmumah
        4.5.2 Sifat-sifat mahmudah
        4.6   Cara penghayatan Islam, iman dan ihsan dalam kehidupan berumah tangga




1.         PENGENALAN

TASAWWUR ISLAM
- Muqaddimah


2.         KANDUNGAN

2.1  Tasawwur Islam
2.2   Konsep ad-din 
2.2.1  Islam
2.2.2  Iman
2.2.3  Ihsan
2.3   Aqidah
2.3.1  Perkara-perkara yang membatalkan aqidah
2.3.2  Kesan terbatalnya aqidah
2.3.3  Ajaran yang bertentangan dengan fahaman Ahli Sunnah wal Jamaah
2.4   Syariah
2.4.1  Ibadah
2.4.2  Muamalat
2.4.3  Munakahat
2.4.4  Jenayat
2.5   Akhlak
2.5.1  Sifat-sifat mazmumah
2.5.2  Sifat-sifat mahmudah
2.6   Cara penghayatan Islam, iman dan ihsan dalam kehidupan berumahtangga


3.     TASAWWUR ISLAM

Definisi Tasawwur

Tasawwur bermaksud suatu gambaran atau tanggapan akal atau pemikiran seseorang terhadap sesuatu perkara. Perkataan ini berasal dari kalimah Arab yang memberi beberapa maksud:

i)          Suatu tanggapan terhadap rupa sesuatu yang dapat dikhayalkan.
ii)         Cuba memberi gambaran terhadap sesuatu.
iii)        Memberi gambaran yang sebenar terhadap sesuatu.

Definisi Tasawwur Islam

Tasawwur Islam ialah gambaran bentuk Islam hakiki dengan menjelaskan prinsip-prinsip asas Islam secara keseluruhan dan seterusnya menggambarkan agama Islam sebagai agama yang bersifat fleksibel dan global.

Ini sesuai dengan fitrah Islam yang menyediakan segala keperluan yang diperlukan oleh manusia. Islam memberi panduan berkenaan adab-adab makan, minum, tidur, mandi meliputi hal-hal yang lebih global seperti sistem dalam ekonomi, politik, sosial dan pendidikan. Islam juga memberi panduan untuk memelihara jasad dan roh manusia serta kaitan di antara hubungan manusia dengan Allah s.w.t., hubungan manusia dengan manusia dan hubungan manusia dengan makhluk yang lain.

Tasawwur amat penting dalam kehidupan manusia kerana sikap dan tindakan adalah lahir dari tasawwurnya terhadap kehidupan ini. Tasawwur yang betul akan melahirkan tindakan yang betul. Begitu juga jika sebaliknya. Perbezaan tasawwur adalah berpunca daripada banyak aspek antaranya ialah latarbelakang pendidikan yang mempengaruhi penguasaan ilmu seseorang terhadap Islam.

 
4      KONSEP AD-DIN
 
Islam adalah agama yang benar dan diredhai oleh Allah s.w.t.. Ia adalah suatu cara hidup yang wajib dilaksanakan dalam kehidupan setiap mukmin. Cara hidup mukmin yang diterima Allah mestilah berteraskan kepada asas aqidah Islam. Aqidah Mukmin memerlukan kesepaduan antara iman, Islam dan ihsan untuk mencapai kejayaan hidup di dunia dan di akhirat. Ajaran Islam hendaklah dihayati secara menyeluruh seperti mana ia diturunkan sama ada dalam bentuk aqidah atau syariat yang bersumberkan al Quran dan as-Sunnah. 

Islam diertikan sebagai ad-Din kerana: 

i)     Islam merupakan agama yang terakhir diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan merupakan agama yang lengkap dan sesuai untuk semua lapisan masyarakat dan semua zaman. Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Ma‟idah ayat 3:

 Image result for al-maidah 3

“Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu dan Aku telah cukupkan nikmat-Ku kepada kamu dan Aku telah redhakan Islam itu menjadi agama untuk kamu.”

ii)     Islam adalah satu-satunya agama yang diakui benar dan diterima oleh Allah s.w.t. sebagaimana firman Allah dalam surah ali „Imran ayat 19:

 Image result for ali imran 19

“Sesungguhnya agama (yang benar dan diredhai) di sisi Allah ialah Islam.”

iii)    Ajaran Islam merangkumi semua aspek kehidupan manusia yang meliputi aqidah, syariah dan akhlak. Ia memberi petunjuk dan panduan kepada manusia untuk menjalani kehidupan di dunia menuju ke arah keredhaan Allah s.w.t..


5      ISLAM

Maksud Islam, iman dan ihsan telah dijelaskan melalui sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Iman Muslim daripada Saidina Umar al-Khattab r.a.. 

Maksudnya: “Daripada Umar Ibn al-Khattab r.a. berkata: “Ketika kami sedang duduk di sisi Rasulullah s.a.w. pada suatu hari, tiba-tiba mucul di hadapan kami seorang lelaki yang berpakaian sangat putih, berambut sangat hitam, yang tidak ternampak pada dirinya kesan-kesan bahawa dia seorang musafir dan tiada seorangpun dikalangan kami yang mengenalinya. Lalu dia duduk menghampiri Nabi s.a.w., lalu disandarkan kedua-dua lututnya ke lutut Baginda serta diletakkan kedua tapak tangannya ke atas kedua paha Rasulullah s.a.w., seraya berkata: 

“Wahai Muhammad, khabarkan kepadaku tentang Islam?”  Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda: “Islam itu adalah bahawa engkau bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu utusan Allah, (dan bahawa) engkau mendirikan solat, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan dan menunaikan haji ke Baitullah (Mekah) sekiranya engkau mampu mengerjakannya”. Lelaki tersebut berkata; “Benarlah engkau”.

Maka kami merasa hairan kepadanya, dia yang bertanya dan dia pula yang 
membenarkannya.

Lelaki itu bertanya lagi: “Khabarkanlah kepada ku tentang Iman?” Baginda bersabda: “(Iman itu adalah) bahawa engkau beriman kepada Allah, para malaikat-Nya, Kitab-Kitab-Nya, para RasulNya, Hari Akhirat dan bahawa engkau beriman kepada taqdir Allah yang baiknya atau yang buruknya.  Lelaki itu berkata: “Benarlah engkau”.

Lelaki itu bertanya lagi: “Khabarkanlah kepadaku tentang Ehsan?”  Baginda bersabda: “(Ehsan adalah) bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihat-Nya. Sekiranya engkau tidak dapat melihat-Nya, maka sesungguhnya Allah sentiasa melihatmu.

Lelaki itu bertanya lagi: “Khabarkanlah kepadaku tentang hari kiamat?” Baginda bersabda: “Tiadalah orang yang ditanya itu lebih mengetahui daripada orang yang bertanya. 

Lelaki itu bertanya lagi: “Khabarkanlah kepadaku tentang tandatandanya?”  Baginda bersabda: “(Antara tanda-tandanya adalah) Apabila seorang hamba perempuan melahirkan tuannya dan apabila engkau melihat orang yang berkaki ayam, tidak berpakaian, miskin dan menjadi pengembala kambing (berbangga) membina bangunan yang tinggi-tinggi (iaitu bertukar menjadi kaya-raya).”

Kemudian lelaki itu beredar keluar (daripada majlis tersebut), lalu aku terdiam sebentar. Kemudian Baginda bertanya: “Wahai Umar, adakah engkau tahu siapakah lelaki yang bertanya itu?”. Aku (Umar r.a.) berkata: “Allah dan Rasul-Nya jua yang lebih mengetahui”.

Baginda bersabda: Sesungguhnya dia adalah Malaikat Jibril yang datang kepada kamu untuk mengajar kamu tentang agama kamu.” (Hadith riwayat Muslim, No. 8)


Islam

Islam ialah tunduk dan patuh kepada perintah Allah s.w.t. serta menunaikan segala ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.. Rukun Islam terdiri daripada lima perkara iaitu:

i.                Mengucap dua kalimah syahadah
ii.              Menunaikan solat fardhu lima waktu
iii.             Berpuasa pada bulan Ramadhan
iv.            Mengeluarkan zakat 
v.              Menunaikan haji


6     IMAN

Iman ialah membenarkan dengan hati, berikrar dengan lisan dan beramal dengan ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w.. Orang Islam mestilah mempercayai enam rukun iman iaitu:

i.           Percaya kepada Allah s.w.t.
ii.         Percaya kepada malaikat
iii.        Percaya kepada kitab
iv.        Percaya kepada rasul
v.         Percaya kepada hari kiamat
vi.       Percaya kepada qada‟ dan qadar 


7     IHSAN

Ihsan ialah melakukan ibadah dengan khusyuk, ikhlas dan yakin bahawa Allah s.w.t. sentiasa mengawasi segala perbuatan yang dilakukan.

Dalam berakhlak, manusia hendaklah berpaksikan konsep ihsan iaitu:

    Menyembah Allah s.w.t. seolah-olah melihat-Nya. Jika tidak dapat melihat-Nya, maka sesungguhnya Allah s.w.t. melihat kita. 
    Mengabdikan diri kepada-Nya dengan beribadat menurut cara yang paling baik pada zahir dan batin.
      Ihsan dalam ibadah adalah antara martabat yang paling mulia dan tertinggi. 
      Ibadat perlu dibina atas dua dasar yang penting:
– Cinta kepada Allah s.w.t. iaitu merasa tawaduk dan tunduk di hadapan Allah s.w.t. agar timbul perasaan meminta dan mengharap hanya kepada Allah s.w.t. sahaja.
– Taqwa, takut dan merasa kerdil apabila berhadapan dengan kebesaran dan kasih sayang Allah s.w.t..
     Uniknya ihsan dalam Islam ialah manfaat ihsan itu akan kembali kepada tuannya. 


Al-Quran menerangkan dengan meluas tentang ciri-ciri ihsan dan mereka yang bersifat muhsinin berbuat demikian sebagaimana firman Allah s.w.t. dalam surah al-Isra‟ ayat 7:

Image result for Al-Isra 7

“Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga.”


Melakukan kebaikan dan menggalakkan amar makruf dan menjauhkan kejahatan nahi mungkar berkait rapat dengan nilai akhlak atau budi pekerti seseorang individu Muslim. Allah SWT berfirman dalam surah ali „Imran ayat 104:


A104
  
“Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang yang berjaya.”

Keluarga yang hidup dengan berpaksikan konsep ihsan akan mendapat kebahagian hidup yang berpanjangan hingga ke akhir hayat.


8        AQIDAH
 
Definisi Aqidah

Dari segi bahasa bermaksud ikatan atau simpulan.

Dari segi istilah bermaksud setiap kepercayaan dan tingkah laku yang diperlihatkan oleh individu Muslim melalui ucapan serta membenarkan dengan hati lalu ditunjukkan dengan perbuatan yang berlandaskan kepada al-Quran dan al-Hadith.
  
Aqidah Islam ialah keimanan (kepercayaan dan keyakinan) terhadap Allah s.w.t., beriman dengan adanya malaikat, kitab-kitab, para rasul, hari akhirat dan takdir Allah SWT sama ada baik atau buruk. Keimanan memerlukan kepercayaan dengan hati, pengucapan dengan perkataan dan disertai dengan perbuatan atau amalan. 

Keimanan kepada Allah s.w.t. meliputi beriman dengan kewujudan-Nya, sifat-Nya, taat kepada perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya.

Kewujudan Allah s.w.t. dapat dibuktikan melalui dalil aqli dan naqli. Dari perspektif aqli setiap perkara yang wujud di alam ini menjadi bukti kepada kewujudan pencipta-Nya, manakala dalil naqli antaranya firman Allah SWT dalam surah al-Ikhlas ayat 1-4:

 Related image
  
Maksudnya: “Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa. Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat. Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan. Dan tidak ada sesiapa pun yang serupa denganNya.”


9      PERKARA YANG MEMBATALKAN AQIDAH

Aqidah boleh terbatal dengan tiga cara iaitu melalui iktikad, perbuatan dan perkataan. 

Contoh:

-   Mempersendakan dan mengingkari dan hukum Allah s.w.t..
-   Mengingkari kerasulan Nabi Muhammad s.a.w..
-   Mempercayai ada kuasa selain daripada Allah s.w.t. yang boleh memberikan kesan 
-   Menolak al-Quran dan al-Hadith.
  

10    KESAN TERBATALNYA AQIDAH

        Kesan terbatalnya aqidah adalah hilang hak sebagai orang Islam antaranya:

- Terbatal ikatan perkahwinan
- Hilang hak perwalian
- Hilang hak pewarisan harta pusaka
- Hilang hak penjagaan anak
- Hilang hak mendapatkan nafkah


11  AJARAN YANG BERTENTANGAN DENGAN FAHAMAN AHLI SUNNAH WAL 
      JAMAAH


Definisi: Sebarang ajaran atau amalan yang dibawa oleh orang Islam atau orang yang bukan Islam yang didakwanya ajaran Islam atau didakwa tidak berlawanan dengan dasar-dasar ajaran Islam tetapi sebenarnya ajaran atau amalan tersebut adalah berlawanan dengan aqidah dan Syariah Islam berdasarkan al-Quran dan as-Sunnah.

Ahli Sunnah wal Jamaah:

Kalimah Ahli Sunnah wal Jamaah terdiri daripada kalimahkalimah ahli sunnah dan jamaah yang membawa erti mereka yang mengikuti pegangan nabi ataupun jalan hidup Nabi s.a.w. dan jamaah para sahabat terutama sekali para khulafa‟ ar-Rasyidin yang dididik oleh Baginda s.a.w..  Konsep Ahli Sunnah wal Jamaah itu adalah suatu pegangan yang pengistilahannya walaupun timbul kemudian tetapi ia adalah berakar umbi dari Rasulullah s.a.w. sendiri.

Ajaran Ahli Sunnah wal Jamaah meliputi ajaran-ajaran Islam mengenai aqidah, syariah dan akhlak yang dibawa sejak Nabi Muhammad SAW, para sahabat yang telah disusun secara bersistem oleh ulama kemudian dan dipertahankan di dalam ajaran itu oleh dua tokoh iaitu Syeikh Abu Hassan al-Asyaari (260-324H) dan Imam Abu Mansur al-Maturidi (W333H). Kemudiannya disebarkan oleh ulama terkemudian seperti Imam Abu Bakar al-Qaffal (W411H), Imam Hafiz al-Baihaqi (W455H), Imam alHaramain al-Juwain (W460H), Imam al-Qhusyairi (W465H), Imam al-Baqillani (W403H), Imam al-Ghazali (W505H), al-Fakhrul Razi (W606H), Sheikh Abdullah alSharqawi (W1277H), Syeikh Ibrahim al-Banjari (W1272H), Syeikh Nawawi al-Bentani (W1315H) dan lain-lain lagi.


12    CIRI-CIRI AJARAN YANG BERTENTANGAN DENGAN FAHAMAN AHLI SUNNAH 
        WAL JAMAAH

Ciri-ciri ajaran yang bertentangan dengan fahaman Ahli Sunnah wal Jamaah:

i.     Mempercayai orang yang telah mati boleh memberi pertolongan apabila diseru namanya.
ii.        Mengaku dirinya atau gurunya sebagai nabi.
iii.       Mengaku gurunya boleh memberi syafaat di akhirat.
iv.        Meninggalkan solat Jumaat kerana bersuluk.
v.         Mempercayai semua ajaran adalah sama dan menuju ke syurga.
vi.       Menghina sahabat nabi (Syiah).
vii.      Mengamalkan nikah kontrak (Syiah).



13  CONTOH-CONTOH AJARAN YANG BERTENTANGAN DENGAN FAHAMAN AHLI 
      SUNNAH WAL JAMAAH

Contoh-contoh ajaran yang bertentangan dengan fahaman Ahli Sunnah wal Jamaah:

1.     Millah Ibrahim@Abraham

Ajaran ini mula dikesan berkembang di Malaysia pada tahun 2013 setelah aduan diterima oleh Bahagian Perancangan Penyelidikan dan Pembangunan, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) mengenai isteri pengadu yang bekerja sebagai kerani di sebuah sekolah Tamil. Pengadu memaklumkan isterinya telah terlibat dengan ajaran Millah Ibrahim@Abraham yang mendakwa tidak perlu sembahyang kerana tidak ditunjukkan cara-caranya dalam al-Quran. Diikuti pula aduan seorang bapa yang ditinggalkan oleh anak dan isteri kerana tidak mahu mengikuti ajaran kumpulan ini yang disyaki menyeleweng dari ajaran Islam sebenar.

Kumpulan ini membawa ajaran dan amalan yang bercanggah dengan aqidah Ahli Sunnah wal Jamaah dan Syariat Islam antaranya seperti berikut:  

i.          Mendakwa ada rasul selepas Nabi Muhammad s.a.w.
Mendakwa bahawa ajaran Islam yang ada sekarang adalah palsu dan satu umat baru akan dipertanggungjawabkan untuk menegakkan deen ketika itu Allah SWT akan menghantar rasul atau messiah (bahasa Ibrani) seperti sunnatullah yang terdahulu dan mengikut kaum mereka sendiri. 
 
ii.      Menggabungkan tiga ajaran agama iaitu Islam, Kristian dan Yahudi. Selain terjemahan al-Quran, mereka juga menggunakan kitab Taurat dan Injil dalam pengajian mereka kerana dalam al-Quran telah membenarkan kitab Taurat dan juga menerangkan bahawa kitab Taurat dan Injil sebagai panduan yang menerangi. Sepertimana yang disebut dalam surah al-Ma‟idah ayat 46:


A046

                             
“Dan Kami utuskan Nabi Isa Ibni Maryam mengikuti jejak langkah mereka (Nabi-nabi Bani Israil), untuk membenarkan kitab Taurat yang diturunkan sebelumnya; dan Kami telah berikan kepadanya kitab Injil, yang mengandungi petunjuk hidayah dan cahaya yang menerangi, sambil mengesahkan benarnya apa yang telah ada di hadapannya dari kitab Taurat, serta menjadi petunjuk dan nasihat pengajaran bagi orang yang (hendak) bertaqwa.” 

Mereka mendakwa ayat ini selaras dengan Injil Metius (perjanjian baru) 5/17. Selain itu, mereka juga mendakwa bahawa Taurat, Injil dan al-Quran akan ditegakkan semula dalam kerajaan baharu. Oleh itu, selain al-Quran mereka mendakwa bahawa keduadua kitab tersebut tidak boleh ditolak untuk dijadikan panduan bagi menegakkan agama baharu mereka.


iii.     Meninggalkan solat lima waktu dan solat Jumaat Mereka mengatakan solat itu “sillah‟ iaitu hubungan dengan ajaran Millah tersebut dan makna lain iaitu bersungguh-sungguh menegakkan deen melalui Millah Ibrahim bukan maksud solat yang dilakukan sekarang oleh orang Islam kerana solat tonggangtonggek itu senang, tetapi solat menegakkan deen itu lebih mujahadah dari segi harta dan tenaga sepertimana yang disebut di dalam surah al-Hajj ayat 78:


A078


Maksudnya:  “Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya; Dialah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan agamanya); dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama, agama bapa kamu Ibrahim. Ia menamakan kamu: "orang Islam" semenjak dahulu dan di dalam (al-Quran) ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi saksi yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu, dan supaya kamu pula layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah). Oleh itu, dirikanlah sembahyang, dan berilah zakat, serta berpegang teguhlah kamu kepada Allah! Dialah Pelindung kamu. Maka (Allah yang demikian sifat-Nya) Dialah sahaja sebaik-baik Pelindung dan sebaikbaik Pemberi Pertolongan.”   Selain itu, mereka mengatakan bahawa al-Quran itu telah lengkap dan fungsinya adalah mengeluarkan manusia daripada kegelapan kepada cahaya, tetapi solat lima waktu yang dilakukan sekarang tidak ada disebut dalam al-Quran. Oleh itu, berdasarkan ayat di atas solat bermaksud bersungguh-sungguh menegakkan deen.

  iv. Mengadakan bai`ah (perjanjian) oleh anggota Millah Ibrahim@Abraham Kumpulan ini juga mewajibkan anggotanya untuk membuat akujanji. Amaran kepada sesiapa yang melanggar janji dan ganjaran bagi mereka yang setia pada janji adalah tertegaknya deen, bukannya mengharapkan pahala. Mereka juga mengatakan bahawa wajib bagi seorang isteri yang ingin menyertai Millah Ibrahim menuntut cerai jika suami menolak menyertai kumpulan ini atau sebaliknya.


2.        Syiah

Perkataan Syiah dari sudut bahasa bermaksud satu kumpulan. Perkataan "Syiah‟ disandarkan kepada seseorang, ia akan membawa maksud pengikut dan pembantunya. Sebagai contoh „Syiah Ali‟ bermaksud „pengikut dan penyokong Ali‟.

Secara umumnya Syiah merujuk kepada sesiapa yang mengutamakan Saidina Ali berbanding tiga khalifah sebelumnya iaitu Abu Bakar, Umar dan Uthman. Syiah juga menyatakan bahawa ahlul bait lebih layak memegang jawatan khalifah dan selain mereka adalah terbatal. Syiah terdiri dari lima kumpulan besar.

Syiah adalah fahaman yang dibawa masuk ke nusantara sekitar tahun 1979 selepas kejatuhan kerajaan Syah Iran melalui revolusi Islam yang dilancarkan oleh Khomeini. Fahaman ini semakin berkembang di Malaysia selepas itu. Fahaman ini jelas bercanggah dengan aliran Ahli Sunnah wal Jamaah yang diamalkan di Malaysia. Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang bersidang pada 5 Mei 1996 telah memutuskan bahawa ajaran Syiah adalah dilarang. Antara aqidah pegangan Syiah yang sesat ialah:

i.     Mendakwa Imamah sebagai rukun Islam yang pertama dan termasuk dalam perkara Usuluddin.
ii.           Menafikan kekhalifahan Saidina Abu Bakar, Saidina Umar dan Saidina Uthman.
iii.          Mengkafirkan dan memfasiqkan sahabat.
iv.          Mengharuskan perbuatan liwat.
v.            Mendakwa al-Quran telah diubah.
vi.          Mempertahan amalan nikah mut`ah.
vii.         Mempertikaikan kesahihan dan keutuhan mazhab Ahli Sunnah wal Jamaah.


3.       Liberalisme

Liberalisme atau Liberal adalah sebuah ideologi, pandangan falsafah dan tradisi politik yang didasarkan pada pemahaman bahawa kebebasan dan persamaan hak adalah nilai politik yang utama. Secara umum, liberalisme mencita-citakan suatu masyarakat yang bebas, dicirikan oleh kebebasan berfikir bagi para individu. Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kali ke 74 yang bersidang pada 25-27 Julai 2006 telah memutuskan bahawa gerakan pemikiran Liberal adalah sesat dan menyeleweng daripada Syariat Islam.


4.        Pluralisme

Pluralisme agama merupakan konsep yang luas tentang penerimaan agama-agama yang pelbagai. Antara fahaman ini adalah:

i.     Tiada satu pun agama yang tunggal dan eksklusif untuk menjadi sumber kebenaran, atau setidaktidaknya terdapat kebenaran dan nilai yang benar dalam agama lain.
ii.   Penerimaan kebenaran wujud dalam dua atau lebih agama dengan penekanan aspek-aspek yang diterima oleh agama-agama tersebut.
iii.      Menggalakkan kerjasama dan dialog antara agamaagama yang berbeza bagi meningkatkan persefahaman.
iv.        Digunakan sebagai istilah untuk merujuk kepada keadaan hidup bersama secara harmoni di antara penganut agama yang berbeza.


14     SYARIAH
 
Syariah ialah apa-apa yang ditetapkan oleh Allah s.w.t. bagi memandu sistem kehidupan manusia dari segi ibadah, muamalah, munakahat dan jinayat. Syariah terbahagi kepada empat iaitu:

i.     Ibadah
ii.    Muamalat
iii.      Munakahat
iv.      Jinayat


15      IBADAH

Ibadah: Pengabdian yang dilakukan dengan cara tunduk dan merendahkan diri, dilakukan dengan hati yang ikhlas kepada Allah s.w.t. menurut cara yang ditentukan oleh syarak.

Ibadah dalam Islam meliputi semua urusan kehidupan. Islam mengajarkan kepada kita setiap apa juga amalan yang dilakukan oleh manusia ada nilai dan balasan sama ada pahala atau dosa. Inilah keindahan Islam yang disebut sebagai ad-din yang lengkap sebagai suatu sistem hidup yang boleh memberi kesejahteraan hidup penganutnya di dunia dan di akhirat.

Setiap amalan atau pekerjaan yang membawa manfaat kepada individu dan masyarakat selagi ia tidak bercanggah dengan syarak seperti dikerjakan dengan ikhlas kerana Allah s.w.t. semata-mata maka amalanamalan yang demikian akan menjadi ibadah yang diberikan pahala di sisi Allah s.w.t. di akhirat kelak.

Berdasarkan kepada konsep ibadah tersebut maka setiap perbuatan pertolongan baik kepada orang lain seperti membantu orang sakit, tolong meringankan beban dan kesukaran hidup orang lain, memenuhi keperluannya, menolong orang yang teraniaya, mengajar dan membimbing orang yang jahil adalah ibadah.

Termasuk juga dalam makna ibadah ialah setiap perbuatan, perkataan manusia zahir dan batin yang disukai dan diredhai oleh Allah s.w.t.. Bercakap benar, taat kepada ibu bapa, amanah, menepati janji, berkata benar, memenuhi hajat keperluan orang lain adalah ibadah.

Menuntut ilmu, menyuruh perkara kebaikan, mencegah segala kejahatan, berjihad, memberi pertolongan kepada sesama manusia dan kepada binatang, berdoa, puasa, sembahyang dan membaca al-Quran juga adalah sebahagian daripada ibadah.

Begitu juga termasuk dalam pengertian ibadah cinta kepada Allah dan rasul-Nya, melaksanakan hukum-hukum Allah, sabar menerima ujian, bersyukur menerima nikmat, redha terhadap qada‟ dan qadar-Nya dan banyak lagi kegiatan dan tindakan manusia yang termasuk dalam bidang ibadah.


Kesimpulannya, ruang lingkup ibadah dalam Islam adalah terlalu luas. Ia merangkumi semua jenis amalan dari perkara yang sekecil-kecilnya seperti cara makan, minum dan masuk ke tandas hinggalah kerja-kerja menguruskan kewangan dan pentadbiran negara. Pengertian ibadah dalam erti kata yang luas apabila semuanya itu dikerjakan sebaik-baiknya dengan menurut adab dan peraturan serta memenuhi syarat-syaratnya. Firman Allah s.w.t. dalam surah az-Zariyat ayat 56:
                
 Image result for az-Zariyat ayat 56

Maksudnya: “Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.”


Ulama-ulama Islam membahagikan ibadah kepada dua bahagian sebagai berikut:

1.     Ibadah khusus Ibadah khusus ialah semua amalan yang tercantum dalam bab ibadah yang utamanya ialah solat, puasa, zakat dan haji.

2.     Ibadah umum Ibadah umum pula ialah segala amalan dan segala perbuatan manusia serta gerak-geri dalam kegiatan hidup mereka yang memenuhi syarat-syarat berikut:

i.     Amalan yang dikerjakan itu diakui oleh syarak dan sesuai dengan Islam.
ii.  Amalan tersebut tidak bercanggah dengan syariat, tidak zalim, khianat dan sebagainya.
iii.   Amalan tersebut dikerjakan dengan niat ikhlas semata-mata kerana Allah s.w.t. tidak riak, ujub dan sum`ah (menunjuk-menunjuk).
iv.   Amalan itu hendaklah dikerjakan dengan sebaikbaiknya. v. Ketika mengerjakan amalan tersebut tidak lalai atau mengabaikan kewajipan ibadah khusus seperti solat dan sebagainya.

Firman Allah s.w.t. dalam surah an-Nur ayat 37:

 Image result for an-Nur ayat 37

Maksudnya: “(Ibadat itu dikerjakan oleh) orang yang kuat imannya yang tidak dilalaikan oleh perniagaan atau berjual beli daripada menyebut serta mengingati Allah dan mendirikan sembahyang serta memberi zakat; mereka takutkan hari (kiamat) yang padanya berbalik-balik hati dan pandangan.”

                Kesan tidak melaksanakan ibadah khusus seperti solat, puasa, zakat, membaca                    al-Quran, zikir menyebabkan hati menjadi keras dan jauh daripada Allah s.w.t..

Kesan Meninggalkan Solat

i.     Seksaan ketika hidup di dunia

-     kurang keberkatan umur.
-     rezeki disempitkan oleh Allah.
-     doa ditolak.
-     hilang cahaya soleh di wajahnya.
-     jiwa tidak tenang.
-     rumahtangga tidak tenteram.

ii.     Seksaan ketika sakaratul maut

-     menghadapi sakaratul maut dalam keadaan hina.
-     mati dalam keadaan menderita kelaparan. 
-    mati dalam keadaan yang sangat haus walaupun diberi minum air sebanyak tujuh lautan.

iii.    Seksaan ketika di dalam kubur

-     kubur menjadi sempit dan gelap.
-     diseksa dengan pedih sehingga hari kiamat.

iv.    Seksaan ketika berada di akhirat

-     dibelenggu dan diseret ke Padang Mahsyar oleh malaikat.
-     Allah tidak akan memandangnya dengan pandangan belas kasihan. 
-     tidak akan diampuni dosanya.
-     diseksa dengan keras di dalam neraka.

Kesan tidak membaca al-Quran menyebabkan hati tidak tenang dan boleh diibaratkan rumah seperti kubur.


16     MUAMALAT

Aktiviti perhubungan sesama manusia ke arah memenuhi kesempurnaan hidup harian berdasarkan Syariah Islamiah, contohnya hal ehwal kewangan, perbankan, takaful, ar-rahnu, waqaf, fesyen, makanan halal dan lainlain. Perkara-perkara yang perlu dielakkan adalah:

  Tidak mengamalkan riba, contoh: Memberi pinjaman duit tanpa ada tambahan (al-Qardul Hasan).
  Membuka akaun dengan bank yang patuh Syariah seperti Bank Islam dan Tabung Haji.
  Tidak membuat pinjaman dengan institusi yang tidak diiktiraf seperti along.
  Elakkan pelaburan yang tidak patuh Syariah.
  Memastikan makanan halal dan rezeki berkat.


17    MUNAKAHAT

Perkahwinan disyariatkan oleh Allah s.w.t. sesuai dengan kehendak fitrah manusia. Allah menjadikan makhluk-Nya khususnya manusia suka kepada ketenangan atau sakinah dengan kehidupan beristeri dan seterusnya berkeluarga. Hidup berkeluarga pada dasarnya lebih berkat, tenteram dan teratur berbanding hidup berseorangan, membujang atau menyendiri.


18    JINAYAT

Kehidupan individu dalam sesebuah masyarakat atau negara perlu mendapat perlindungan yang sewajarnya. Walaupun ada ahli-ahli masyarakat yang baik akhlaknya, bertimbang rasa, kasih mengasihi, hormat menghormati sesama Islam mahupun yang bukan Islam, namun tidak dinafikan terdapat juga anasir-anasir tidak sihat dalam masyarakat. Oleh itu, hukuman jinayat dan perundangan Islam boleh memelihara insan daripada setiap perbuatan atau tindakan yang ditegah oleh syarak. 

 Jenis-jenis hukuman jinayat

1.         Hukum hudud 

      Hukuman syarak yang wajib dilaksanakan sebagai menunaikan hak Allah s.w.t. seperti memotong tangan si pencuri, rejam ke atas penzina dengan syaratsyarat tertentu menurut al-Quran dan as-Sunnah. Kesalahan di bawah hukum hudud adalah:

i.    Mencuri
ii.   Berzina/liwat/musahaqah Liwat ialah perhubungan seks antara lelaki dengan lelaki (homoseks). Musahaqah ialah perhubungan seks antara perempuan dengan perempuan (lesbian).
ii.     Merompak
iii.    Menuduh perempuan berzina tanpa bukti (qazaf)
iv.     Meminum minuman keras
v.       Murtad

2.         Hukum qisas

Hukuman Allah s.w.t. yang wajib dilaksanakan bagi menunaikan hak manusia seperti membunuh dibalas bunuh. Kesalahan di bawah hukum qisas adalah: i. Kesalahan membunuh dengan sengaja ii. Kesalahan mencederakan tubuh badan dengan sengaja

3.         Hukum takzir

Hukuman yang tidak tergolong di bawah hudud dan qisas tetapi harus dijatuhkan bagi menunaikan hak Allah s.w.t. dan manusia. Hukumannya tertakluk kepada budi bicara hakim/qadi. Umumnya, kesalahan takzir adalah seperti kesalahan meninggalkan kewajipan-kewajipan agama atau melanggar larangan Allah s.w.t. dan rasul-Nya dalam semua aspek kehidupan.

4.         Hukum diyat (denda)

Denda yang ditetapkan syarak sebagai menggantikan qisas yang tidak dilaksanakan. Misalnya, hukuman untuk sesuatu pembunuhan boleh tergolong kepada kategori berikut: i. Dibunuh balas sebagai qisas ii. Dihukum membayar denda  iii. Memaafkan tanpa terikat kepada sebarang syarat


19      AKHLAK

Akhlak merupakan gambaran perilaku seorang manusia. Akhlak mulia merupakan tanda dan natijah daripada pegangan aqidah yang benar dan amalan syariat yang benar. Tingkah laku, budi pekerti dan perangai suami isteri dalam kehidupan rumahtangga yang berteraskan al-Quran dan al-Hadith. Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Ahzab ayat 21:

 Image result for al-Ahzab ayat 21

“Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang)”

Rasulullah s.a.w. bersabda:
                          


Maksudnya:   “Sesungguhnya yang terbaik di antara kamu adalah yang paling baik akhlaknya.” (Hadith riwayat al-Bukhari, No.3559)


20    SIFAT MAZMUMAH

Berdasarkan Hujjatul Islam Imam al-Ghazali dalam salah sebuah kitab utamanya Hidayatus Salihin telah mengupas secara terperinci sifat-sifat mahmudah (terpuji) dan juga sifat-sifat mazmumah (tercela).

Menurut Imam al-Ghazali, antara sifat-sifat mazmumah ialah seperti berikut:

1.   Makan dan minum berlebihan
2.   Banyak berkata-kata (yang sia-sia)
3.   Marah
4.   Hasad, dengki dan iri hati
5.   Kasih pada harta
6.   Takbur
7.   Riak
8.   Ujub
9.   Kasihkan dunia


1.        Makan dan minum berlebihan

Orang yang selalu kekenyangan akibat suka makan dan minum akan terhindar daripada melakukan ibadah kerana sentiasa terdorong untuk tidur dan beristirahat. Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Baqarah, ayat 155:


Maksudnya: “Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buahbuahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.”
  
2.        Banyak berkata-kata (yang sia-sia)

Telah menjadi lumrah manusia suka bercakap yang siasia, yang boleh ditakrifkan sebagai bencana lisan ialah mengumpat, menghina, berdusta dan bertengkar. Firman Allah s.w.t. dalam surah an-Nisa‟ ayat 114:

 A114

“Tidak ada kebaikan pada kebanyakan bisik-bisikan mereka, kecuali (bisik-bisikan) orang yang menyuruh bersedekah, atau berbuat kebaikan, atau mendamaikan di antara manusia. Dan sesiapa yang berbuat demikian dengan maksud mencari keredaan Allah, tentulah Kami akan memberi kepadanya pahala yang amat besar.”
  
3. Marah Sifat marah berpunca daripada kurang sikap kesabaran dalam menghadapi sebarang keadaan.

Orang yang bersikap sedemikian selalunya didorong oleh pengaruh syaitan yang ingin merosakkan iman dan dirinya. Sering kali orang yang pemarah ini mewarisi sifat-sifat seperti sombong, bongkak, tidak boleh ditegur dan lain-lain.  Rasulullah s.a.w. menganjurkan orang yang bersifat pemarah supaya berwuduk supaya reda kemarahannya. Bagaimanapun, Islam tidak melarang umatnya mempunyai sifat marah dalam hal-hal tertentu. Contohnya firman Allah s.w.t. dalam surah at-Tahrim ayat 9:
           
              Maksudnya:      “Wahai Nabi, berjihadlah (menentang) orang kafir dan orang 
              munafik, serta bertindak keras terhadap mereka.”
  
4.         Hasad (dengki) 

Hasad adalah sifat yang lahir daripada rasa kurang senang dengan nikmat yang dikecapi oleh orang lain lalu mengharapkan nikmat itu terhapus daripadanya. Hasad atau dengki ini timbul bermula dengan suatu permasalah atau permusuhan yang menyebabkan terjadinya persaingan untuk saling menjatuhkan dan ingin lebih dari orang lain.

Hasad juga wujud dengan sikap yang mengganggap dirinya paling hebat dan paling berhak mendapatkan sesuatu, sehingga apabila ada orang lain yang mendapatkan seperti yang diinginkan, maka ia tidak suka atau tidak senang kerana merasa disaingi. Firman Allah s.w.t. dalam surah ali`Imran ayat 120:


 A120


“Kalau kamu beroleh kebaikan (kemakmuran dan kemenangan, maka yang demikian) menyakitkan hati mereka; dan jika kamu ditimpa bencana, mereka bergembira dengannya. Dan kalau kamu sabar dan bertaqwa, (maka) tipu daya mereka tidak akan membahayakan kamu sedikitpun. Sesungguhnya Allah meliputi pengetahuanNya akan apa yang mereka lakukan.”
  
Nabi s.a.w. bersabda:

Maksudnya: “Tidak akan masuk syurga seseorang yang dalam hatinya terdapat seberat biji sawi daripada sifat kesombongan. Lalu seorang lelaki bertanya: "Bagaimana dengan seseorang yang suka memakai baju dan sandal yang bagus (apakah ini termasuk daripada kesombongan)?" Baginda menjawab: "Sesungguhnya Allah itu indah dan menyukai keindahan. Kesombongan itu adalah menolak kebenaran dan meremehkan orang lain."   (Hadith riwayat Muslim, No. 91)

Contoh perilaku hasad (dengki)

-  Tidak mensyukuri nikmat yang Allah s.w.t. berikan
-  Tidak senang terhadap kejayaan seseorang
-  Senang jika seseorang menderita atau mengalami kesusahan
-  Timbul perasaan untuk mencelakakan orang lain, kerana ingin lebih unggul 
    dari orang lain
-   Berperilaku sombong, kerana merasa dirinya lebih baik dari orang lain 
    sehingga apabila orang lain mendapatkan nikmat daripada Allah s.w.t. ia tidak 
    senang atau tidak suka
  
5.       Kasihkan harta

Tiada salahnya memiliki harta dan kemewahan hidup. Tetapi kemewahan yang membawa kepada sifat bakhil, tamak haloba dan membazir dibenci oleh Islam. Agama kita menuntut orang yang kaya dan berada menunaikan tanggungjawab kepada masyarakat seperti bersedekah, berzakat dan membelanjakan harta di jalan Allah s.w.t.. Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Munafiqun ayat 9:


Maksudnya: “Wahai orang yang beriman, janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintah-Nya). Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang yang rugi”.
  
5.        Takbur

Banyak sebab yang boleh membawa seseorang itu kepada sifat takbur atau menyombong diri. Antaranya sebab keturunan, kuasa pemerintahan, kecantikan, kekayaan, kelebihan ilmu, banyak pengikut dan banyak ibadat. Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Baqarah ayat 206:


A206


Maksudnya: “Dan apabila dikatakan kepadanya: "Bertaqwalah kepada Allah", bangkitlah kesombongannya yang menyebabkannya berbuat dosa. Maka cukuplah (balasannya) neraka Jahanam. Dan sungguh neraka Jahanam itu tempat tinggal yang seburukburuknya.”
  
6.          Riak

Riak ialah sifat untuk menarik pandangan orang dengan menampakkan pelbagai amalan baik yang dilakukan semata-mata untuk mendapatkan pujian, pangkat atau kedudukan. Sifat riak yang nyata seperti menunjuk-nunjuk dalam amal ibadah dan riak yang tersembunyi ialah beratnya hati seseorang untuk beramal apabila bersendirian tetapi akan berbuat demikian apabila ada orang lain yang menyaksikannya. Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Nisa‟ ayat 142:


A142


“Sesungguhnya orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap ugama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarangjarang).”

Rasulullah SAW bersabda: 

Maksudnya: “Sesungguhnya riak yang paling ringan pun sudah termasuk dalam dosa syirik.”  (Hadith riwayat Ibnu Majah, No. 3989)

Perkara yang boleh membuatkan seseorang itu riak ialah memperlihatkan keindahan seperti tubuh badan, pakaian, ucapan dan perlakuan.
  
7.         Ujub

Ujub bermaksud bangga dengan diri sendiri, merasa kagum terhadap diri sendiri kerana kelebihan atau sesuatu yang terdapat padanya. Diri sendiri yang dimaksudkan adalah berkaitan peribadi, orang keliling, harta benda, kecantikan, kepandaian, anggota keluarga atau apa sahaja yang dekat dan akrab dengan dirinya. Orang yang terkena penyakit ujub akan memandang remeh dosa-dosa yang dilakukannya. Firman Allah s.w.t. dalam surah alKahfi ayat 104:


Maksudnya: “(Iaitu) orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan.”

Dalam ayat ini, dijelaskan bahayanya sifat ujub dapat membuat seseorang beranggapan bahawa yang dilakukannya adalah sesuatu yang benar tapi sesungguhnya dia telah dia telah menempuh jalan yang sesat dan tidak ada manfaat dari amalannya.
  
8.         Kasihkan dunia

Hati yang sentiasa berpaut kepada kehidupan dan kesenangan duniawi akan menyebabkan seseorang itu takutkan mati. Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Hadid ayat 20: 


A104


“Ketahuilah bahawa (yang dikatakan) kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah (bawaan hidup yang berupa semata-mata) permainan dan hiburan (yang melalaikan) serta perhiasan (yang mengurang), juga (bawaan hidup yang bertujuan) bermegahmegah di antara kamu (dengan kelebihan, kekuatan dan bangsa keturunan) serta berlumba-lumba memperbanyakkan harta benda dan anak pinak.”


Allah s.w.t. telah menjelaskan dalam firman-Nya yang lain bahawa yang dijadikan di muka bumi ini adalah sebagai perhiasan dan cubaan kepada manusia untuk menilai baik buruknya amalan seseorang itu. Seandainya insan itu mengenali hakikat kejadian dirinya dan mengenali rahsia dirinya dengan sebaik-baiknya, mengenali rahsia dan hikmah dunia ini sebagai tempat menimba takwa menuju akhirat, pasti kecintaan yang melampaui batas terhadap kehidupan dunia yang sementara ini akan terhapus.


21    SIFAT MAHMUDAH

Bagi mendapatkan hati yang selamat ialah dengan cara membuang sifat-sifat mazmumah dan mengisinya dengan sifat-sifat mahmudah seperti di bawah:

1.     Taubat
2.     Takutkan Allah s.w.t.
3.     Kasihkan Allah s.w.t.  
4.     Zuhud
5.     Sabar
6.     Syukur
7.     Ikhlas dan benar
8.     Tawakal
9.     Redha dengan qada‟ Allah s.w.t.
10.   Mengingati mati


1.        Taubat

Keazaman untuk meninggalkan segala kesalahan dan dosa-dosa besar, melalui jalan ilmu, penyesalan dan niat untuk tidak mengulanginya. Firman Allah s.w.t. dalam surah an-Nur ayat 31:



Maksudnya: “Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang yang beriman, supaya kamu berjaya.”

Dalam melaksanakan taubat, terdapat beberapa langkah dan syarat yang perlu diikuti bagi mencapai hasil yang sempurna antaranya ialah:

i.   Seseorang perlulah bertaubat dan menanam rasa penyesalan dengan bersungguh-sungguh, iaitu taubat nasuha. 

ii.   Apabila berlakunya musibah yang mengakibatkan berlakunya maksiat, ia perlu dikawal agar tidak menjadi kebiasaan atau tabiat. 

iii.     Menyesali segala dosa tersebut. 

iv.    Istiqamah dalam melaksanakan ketaatan. 

v.     Menghindari dan menjauhkan diri daripada orang yang melakukan kejahatan kerana golongan ini akan mendorong untuk mengingkari niat untuk bertaubat
        
Hukum dosa-dosa kecil akan terhapus dengan banyak istighfar, tahmid, zikir dan berwuduk.


2.        Takutkan Allah s.w.t.

Apabila seseorang Muslim itu mengenali zat Allah s.w.t. melalui mengenal sifat-sifat-Nya, maka jiwanya akan mewarisi perasaan takut terhadap Allah s.w.t.. Ini seterusnya akan membantu seseorang Muslim atau Mukmin itu melipatgandakan amalan soleh dan meninggalkan segala perbuatan yang dimurkai-Nya. Firman Allah s.w.t. dalam surah Faatir ayat 28:


A028


“Sebenarnya yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah s.w.t. dari kalangan hamba-hamba-Nya hanyalah orang yang berilmu.”
  
3.         Kasihkan Allah s.w.t.

Kasihkan Allah s.w.t. itu dipuji oleh syarak dan dimuliakan oleh Rasulullah s.a.w.. Mengasihi Allah s.w.t. dan rasul-Nya melebihi segala yang lain akan melahirkan jiwa insan yang benar-benar cintakan agama dan rela berjuang (berjihad) dan berkorban demi menegakkannya. Firman Allah s.w.t. dalam surah ali`Imran ayat 31


A031


“Katakanlah (wahai Muhammad): Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
  
4.         Zuhud

Zuhud merupakan suatu kehidupan insan Mukmin yang mengekang jiwa daripada segala rupa kesenangan dunia sambil berusaha meninggalkan semua perkara yang tidak baik. Tanda-tanda zuhud adalah:

-      Tidak terlalu gembira apabila mendapat sesuatu dan tidak pula terlalu sedih apabila kehilangan sesuatu.
-       Sentiasa memandang sama kepada orang yang memuji dan mencela
-     Sentiasa berasa tenang ketika beribadat dan hati sentiasa terdorong untuk membuat amal ibadah.
  
5.        Sabar

Sabar didefinisikan sebagai menahan diri dari hawa nafsu, di samping memotivasikan diri agar tekun dalam beramal serta bersungguh-sungguh dalam menghadapi dugaan dan ujian yang menimpa. Oleh yang demikian, kesungguhan seseorang hamba dalam menahan diri dari hawa nafsu dan dalam menghadapi ujian akan menyuburkan ketaatan kepada Allah s.w.t. di samping bersabar dalam memperbaiki akhlak buruk agar terbentuk akhlak yang mulia dalam pergaulan.

Sifat yang terpuji ini tidak dapat diterima dan diamalkan melainkan oleh orang-orang yang bersikap sabar. Sabar dilihat sebagai suatu kekayaan spiritual yang memandu manusia ke arah kejayaan, kemenangan, keampunan, kegembiraan, ketenangan dan kebahagiaan. Firman Allah s.w.t. dalam surah ali`Imran ayat 186:
            

A186


      “Demi sesungguhnya, kamu akan diuji pada harta benda dan diri kamu dan demi        sesungguhnya, kamu akan mendengar dari orang yang telah diberikan Kitab              dahulu daripada kamu dan orang yang Musyrik: Banyak (tuduhan-tuduhan dan          cacian) yang menyakitkan hati. Dalam pada itu jika kamu bersabar dan bertakwa        maka sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang                    dikehendaki diambil berat (melakukannya).”
  
6.         Syukur

Syukur itu meliputi ilmu, amalan dan suasana. Ilmu itu adalah dengan mengenal Allah s.w.t. menerusi nikmatNya. Amalan adalah dengan melaksanakan tugas yang diamanahkan oleh Allah s.w.t.. Suasana pula ialah menimbulkan kegembiraan atas nikmat yang dikecapi. Manusia patut bersyukur atas nimat-nikmat lain seperti kesihatan, rezeki, kurniaan pancaindera dan sebagainya. Firman Allah s.w.t. dalam surah Ibrahim ayat 7:  


A007


“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmat-Ku kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azab-Ku amatlah keras.”


7.          Ikhlas dan benar

Mereka yang sentiasa membersihkan amalannya dinamakan orang yang ikhlas. Untuk mencapai tahap ikhlas ini, amat dituntut untuk melawan dorongan hawa nafsu dan kasihkan dunia. Amalan ikhlas dan suci dalam perbuatan tutur kata dan ibadah akan dapat mendekatkan diri insan kepada Allah s.w.t.. Firman Allah s.w.t. dalam surah an-Nisa ayat 146:


A146


“Kecuali orang yang bertaubat (dari perbuatan munafik itu) dan memperbaiki amalan mereka (yang salah) dan mereka pula berpegang teguh kepada (agama) Allah, serta mengerjakan agama mereka dengan ikhlas kerana Allah…Ayat”

Lima cabang hakikat benar iaitu:

-           Benar dalam perkataan
-           Benar dalam niat dan kehendak
-           Benar dalam keazaman
-           Benar dalam amalan
-           Benar dalam menepati janji
  

8.         Tawakal

Tawakal ialah meletakkan pergantungan hanya pada Allah s.w.t. setelah berazam. Seterusnya diikuti dengan usaha. Firman Allah s.w.t. dalam surah ali`Imran ayat 159:

Maksudnya:  “Kemudian apabila engkau telah berazam (sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakallah kepada Allah.”
  

9.         Redha dengan qada’ Allah s.w.t.

Segala ketentuan Allah sama ada baik atau buruk diterima dengan syukur atau sabar. Tidak ada penyesalan atau keluh kesah menerima apa-apa sahaja ketentuan yang berlaku. Firman Allah s.w.t. dalam surah al-Bayyinah ayat 8:


A008


Maksudnya:  “Balasan mereka di sisi Tuhannya ialah syurga Adn (tempat tinggal yang tetap), yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; kekallah mereka di dalamnya selama-lamanya; Allah reda akan mereka dan merekapun reda (serta bersyukur) akan nikmat pemberianNya. Balasan yang demikian itu untuk orang-orang yang takut (melanggar perintah) Tuhannya.”


10.      Mengingati mati

Mengingati mati sebagai penyudah kehidupan di dunia ini, orang Mukmin akan terhindar daripada melakukan segala kemungkaran dan mentaati perintah Allah SWT pada setiap masa. Nabi s.a.w. bersabda:


Maksudnya: "Orang yang cerdik (yang berakal) adalah orang yang mempersiapkan dirinya dan beramal untuk hari stelah kematian, sedangkan orang yang lemah (imannya) adalah orang yang jiwanya mengikuti hawa nafsunya dan berangan-angan kepada Allah s.w.t. (bahawa Allah akan mengampuninya)." Berkata Abu „Isa: Hadith ini hassan,  (Riwayat at-Tirmizi, No. 2459)


22    CHECKLIST DIRI

Analisis diri dalam pelaksanaan ajaran Islam.

1.   Solat wajib lima waktu?
2.   Solat berjemaah?
3.   Puasa pada bulan Ramadhan?
4.   Bayar zakat?
5.   Tutup aurat?
6.   Taat ibu bapa?
7.   Baca al-Quran?
8.   Sedekah?
9.   Guna bomoh?
10. Mengumpat?
11. Tular perkara yang tidak pasti?


23     RUMUSAN         
  
         Cara penghayatan Islam, iman dan ihsan dalam kehidupan berumahtangga:

   Memelihara kesucian aqidah
   Beribadah kepada Allah s.w.t.
   Meningkatkan ibadah sunnah
   Mengamalkan sifat-sifat mahmudah dan menjauhi sifat-sifat mazmumah
   Mensyukuri segala nikmat/pemberian/anugerah daripada Allah s.w.t.
   Menjaga hubungan baik sesama ahli keluarga, jiran dan masyarakat



1 comment:

  1. Assalamualaikum. Saya mohon keizinan menggunakan bahan nota di atas untuk pengajaran saya di institusi

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Your Website Title
How to Share With Just Friends

How to share with just friends.

Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014