TAJUK
2: PERKAHWINAN
1 JAM
1. SINOPSIS
Tajuk ini membincangkan mengenai konsep perkahwinan
dari sudut tujuan, matlamat dan hikmah perkahwinan. Tajuk ini juga turut
menerangkan hukum dan rukun nikah secara terperinci dan antaranya panduan
pemilihan calon suami atau isteri. Tajuk ini juga turut menjelaskan tentang
wali dan susunan tertib wali serta perkara yang boleh menjejaskan
perkahwinan.
2. OBJEKTIF
2.1
Memberikan
pengetahuan berkaitan konsep perkahwinan dalam Islam.
2.2
Menjelaskan hukum
dan rukun nikah.
2.3
Menerangkan
syarat-syarat calon suami dan isteri.
2.4
Menjelaskan
penentuan wali dalam perkahwinan.
2.5
Memberi
penerangan berkaitan perkara yang menjejaskan perkahwinan.
3. HASIL PEMBELAJARAN
Setelah mengikuti tajuk ini, peserta dapat:
3.1
Memahami konsep
asas perkahwinan dalam Islam dengan lebih jelas.
3.2
Menjelas hukum
dan rukun-rukun nikah.
3.3
Menghurai
syarat-syarat calon suami dan isteri.
3.4
Memahami syarat
dan susunan wali dalam perkahwinan.
3.5
Memahami
perkara-perkara yang menjejaskan perkahwinan.
4. KANDUNGAN
Tajuk ini mengandungi enam tajuk utama seperti
berikut:
4.1 Takrif
perkahwinan.
4.2 Tujuan,
matlamat dan hikmah perkahwinan.
4.3 Hukum
nikah.
4.4 Rukun
nikah.
4.5 Kategori
mahram.
4.6 Perkara
yang menjejaskan perkahwinan.
1. PENGENALAN
PERKAHWINAN
-
Muqaddimah
Memberi salam dan bertanya khabar peserta.
- Memperkenalkan diri penceramah.
- Pengetahuan tentang perkahwinan dan kekeluargaan
Islam merupakan perkara asas yang perlu diketahui oleh setiap individu sebelum
memasuki gerbang perkahwinan. Ilmu yang berkaitan dengan sistem kekeluargaan
Islam wajib diketahui oleh pasangan suami isteri kerana ia merupakan perkara
yang amat penting bagi mencapai matlamat perkahwinan iaitu kebahagian yang
berterusan.
2. KANDUNGAN
2.1 Takrif
perkahwinan
2.2 Tujuan,
matlamat dan hikmah perkahwinan
2.3 Hukum
nikah
2.4 Rukun
nikah
2.5 Kategori
mahram
2.6 Perkara
yang menjejaskan perkahwinan
3. TAKRIF PERKAHWINAN
Perkahwinan dari segi bahasa bermaksud: Himpun, kumpul
atau cantum.
Perkahwinan dari segi istilah ialah akad yang
menghalalkan persetubuhan dengan lafaz nikah, tazwij atau seumpamanya. Bahawa perkahwinan
adalah akad yang menghalalkan pergaulan lelaki dan wanita yang diharuskan
berkahwin.
Firman Allah s.w.t. dalam surah an-Nur ayat 32:
“Dan kahwinkanlah orang bujang (lelaki dan
perempuan) dalam kalangan kamu, dan orang yang soleh dari hamba-hamba kamu,
lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada
mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah
kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui”.
4. TUJUAN
PERKAHWINAN
Secara umumnya tujuan perkahwinan dalam Islam adalah
untuk memenuhi tuntutan fitrah, mengikut sunnah Rasulullah, menghindari maksiat
dan mendapatkan zuriat.
4.1 Tuntutan
Fitrah Allah s.w.t. menjadikan manusia
mempunyai keinginan seksual. Kaum lelaki berkeinginan terhadap kaum wanita dan
begitulah sebaliknya. Oleh kerana Islam adalah agama fitrah yang memenuhi
tuntutan dan mengatur segala urusannya. Ia mensyariatkan perkahwinan bagi
menyahut seruan batin manusia dan menjadikannya sebagai cara untuk menyalurkan
keinginan tersebut, bukan dengan cara yang kotor dan menjijikkan seperti
masyarakat sekarang yang menjalinkan hubungan tanpa ikatan perkahwinan yang
sah, melacur, berzina, lesbian, homoseksual dan sebagainya yang telah
menyimpang dan diharamkan oleh Islam.
4.2 Sunnah
Rasulullah s.a.w. Perkahwinan adalah satu rahmat dan ibadah. Dengan perkahwinan,
kita dapat mengamalkan sunnah Rasulullah s.a.w. iaitu melindungi keluarga dengan
sifat lemah lembut dan kasih sayang. Semua ini mendapat ganjaran yang besar di
sisi Allah s.w.t. Rasulullah s.a.w. bersabda:
Maksudnya: “Nikah itu sunnahku maka sesiapa yang tidak
beramal dengan sunnahku bukanlah dia daripada golonganku.” (Hadith riwayat Ibnu Majah, No.1846)
Rasulullah s.a.w. bersabda:
Maksudnya: “Ada empat perkara yang termasuk daripada
sunnah-sunnah para Rasul: Sifat malu, memakai wangian, bersiwak, dan bernikah.”
(Hadith riwayat at-Tirmizi, No.1080)
Melalui perkahwinan, kita dapat menunaikan
tanggungjawab sebagai seorang suami isteri, ibu bapa, bapa dan ibu mentua serta
datuk. Tanggungjawab mendidik anak-anak dan mengatur rumah tangga juga dapat
diaplikasikan dalam hidup kita dengan menjadikan keluarga Rasulullah s.a.w. sebagai contoh teladan. Selain itu, hubungan kekeluargaan juga dapat
diperkukuhkan demi melahirkan sebuah masyarakat dan seterusnya negara Islam
seperti yang pernah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w..
4.3 Menghindari
Maksiat Perkahwinan juga bertujuan untuk
memberi perlindungan dan memelihara daripada berlakunya keruntuhan akhlak.
Apabila manusia tidak mengikut syariat perkahwinan, mereka akan terdorong
melakukan perbuatan maksiat seperti melacur, berzina, bergaul bebas antara
lelaki dan wanita. Melalui perkahwinan akhlak dan maruah orang Islam akan
sentiasa terpelihara dan berada di tahap yang baik.
Rasulullah s.a.w. bersabda:
Maksudnya: “Wahai sekalian pemuda-pemuda: Sesiapa di
antara kamu yang mampu berkahwin, maka segeralah berkahwin; kerana sesungguhnya
ia (kahwin) lebih menundukkan pandangan, lebih menjaga kemaluan. Dan jika dia
tidak mampu, maka (digalakkan) berpuasa; itu adalah penjagaan baginya.” (Hadith riwayat al-Bukhari, No.5066)
4.4 Mendapat
Zuriat Salah satu tujuan pernikahan adalah untuk mendapatkan keturunan yang
soleh dan usaha untuk memperoleh anak ini dikira sebagai ibadah, sebagaimana
firman Allah SWT dalam surah an-Nahl ayat 72:
“Dan Allah menjadikan bagi kamu daripada
diri kamu sendiri pasangan-pasangan (isteri), dan dijadikan bagi kamu daripada
pasangan kamu: Anak-anak dan cucu-cicit, serta dikurniakan kepada kamu daripada
benda yang baik lagi halal.”
Pernikahan bukan hanya untuk mendapat zuriat
semata-mata, tetapi berusaha mencari dan membentuk generasi yang berkualiti
iaitu melahirkan zuriat yang soleh dan bertaqwa kepada Allah s.w.t..
Oleh itu, suami isteri bertanggungjawab untuk
mendidik, mengajar dan mengarahkan anak-anaknya ke jalan yang diredhai, sesuai
dengan agama Islam.
5.
MATLAMAT PERKAHWINAN
Firman Allah s.w.t. dalam surah ar-Rum ayat 21:
“Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan
kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu (wahai kaum
lelaki), isteri-isteri daripada jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati
dan hidup mesra dengannya dan dijadikan-Nya di antara kamu (suami isteri)
perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu
mengandungi keterangan orang yang berfikir.”
Matlamat perkahwinan adalah untuk mendapat ketenangan
dan kebahagian hidup berkeluarga.
Perkahwinan akan menyuburkan diri pasangan dengan
perasaan kasih sayang dan belas ihsan dan secara tidak langsung menghasilkan
ketenangan dan ketenteraman dalam diri seseorang. Apabila suasana tenang dan
tenteram wujud contohnya suami, isteri dan anak-anak berkumpul, bergurau dan
bermesra menjadikan sebuah keluarga yang tenang dan bahagia serta ibadah yang
dilakukan menjadi lebih khusyuk.
6. HIKMAH PERKAHWINAN
Perkahwinan dapat membentuk diri dan masyarakat seluruhnya
kerana ia dapat:
6.1 Memelihara diri daripada melakukan perkara
yang haram seperti zina.
Memelihara diri daripada melakukan perkara yang haram
seperti zina Nikah boleh melawan hawa nafsu dan juga boleh menjadi perisai
daripada melaksanakan kemungkaran. Kita boleh mengelakkan diri daripada
melakukan maksiat dan perzinaan melalui nikah. Malah, inilah suatu sistem
sosial yang istimewa dalam Islam yang menghalalkan nikah tetapi mengharamkan
zina seperti firman Allah s.w.t. dalam surah an-Nisa’ ayat 24:
“Dan (diharamkan juga kamu berkahwin
dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu
miliki. (Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah
(yang diwajibkan) atas kamu dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu
perempuanperempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari
(isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina.”
Keperluan seksual perlu disalurkan melalui jalan yang
betul dan bukannya dengan cara yang haram. Nikah itu berperanan menjaga maruah
dan kehormatan insan di samping boleh mengelak fitnah yang timbul daripada
pergaulan yang bebas tanpa ikatan syarak.
6.2
Memelihara kesucian keturunan.
Memelihara kesucian keturunan Lelaki secara fitrahnya mempunyai
keinginan terhadap wanita. Begitu juga dengan wanita. Kerana itulah syaitan
sentiasa mencari jalan untuk menghasut keduanya agar melakukan perbuatan yang
dilarang oleh Allah s.w.t.. Dengan perkahwinan, perkara-perkara tersebut dapat
dielakkan.
6.3
Membentuk keluarga sakinah dan
menyusun masyarakat solehah.
Membentuk keluarga sakinah dan menyusun masyarakat
solehah Perkahwinan dapat membentuk keluarga sakinah dan menyusun masyarakat
yang solehah. Jiwa ibu bapa disemarakkan dengan perasan dan akhlak yang baik.
Ini kerana ia akan memberi impak yang positif dalam mendidik dan membentuk
anak-anak. Keadaan ini akan menjadikan generasi berikutnya akan lebih bertaqwa
kepada Allah s.w.t.. Rasulullah s.a.w. bersabda:
Maksudnya: "Kahwinilah perempuan pengasih yang
mampu melahirkan ramai anak. Sesungguhnya aku berbangga dengan umatku yang
ramai pada hari kiamat." (Hadith riwayat Abu Dawud, No.2050)
6.4
Menghubungkan silaturahim.
Menghubungkan silaturahim Perkahwinan bermaksud
mencantum sekurang-kurangnya dua buah keluarga. Nabi Muhammad SAW menggalakkan
umatnya untuk berkahwin dengan orang jauh. Ini bermakna, lelaki yang ingin
berkahwin haruslah memilih isteri yang bukan daripada ahli keluarga dan kaum
kerabatnya sendiri. Ini bertujuan bagi mengembangkan hubungan persaudaraan.
Islam juga amat menggalakkan umatnya untuk berkahwin dengan mereka yang bukan
Islam sebagai salah satu dakwah bagi menyebarkan lagi agama Islam. Namun
begitu, tanggungjawabnya amat besar kerana perlu mengislamkan dan mengajar
pasangan dahulu dan seterusnya mengamalkannya. Tambahan lagi, Islam juga
menyuruh kita untuk mentaati keluarga sendiri.
7. HUKUM PERKAHWINAN
Nikah mempunyai hukum-hukum tertentu berdasarkan
keadaan seseorang sebagaimana berikut:
Harus
Hukum asal perkahwinan. Ia tidak memberi kesan untuk
melakukan ataupun meninggalkannya.
Sunat
Sunat berkahwin bagi yang berkemampuan serta
berkeinginan untuk berkahwin tetapi masih dapat mengawal diri.
Wajib
Wajib berkahwin pada yang mampu dan bimbang atau yakin
akan terjerumus melakukan zina atau perkara yang membawa kepada perzinaan.
Makruh
Makruh bagi yang tiada keinginan untuk berkahwin
disebabkan faktor kesihatan, kewangan atau boleh mengganggu amal ibadah dan
perjalanan menuntut ilmu.
Haram
Haram berkahwin sekiranya seseorang itu bimbang atau
yakin akan menzalimi serta memudaratkan pasangannya.
8. RUKUN NIKAH
Rukun Nikah:
i. Pengantin lelaki.
ii. Pengantin
perempuan.
iii. Wali.
iv. Dua orang saksi
lelaki.
v. Sighah (lafaz
ijab dan qabul).
9.
SYARAT-SYARAT PENGANTIN
9.1 Syarat-Syarat
Pengantin Lelaki Calon pengantin lelaki hendaklah mempunyai syarat-syarat
berikut:
i. Islam.
ii. Lelaki.
iii. Tidak mempunyai
empat orang isteri yang sah dalam satu masa (termasuk jika telah bercerai
tetapi masih dalam iddah raji’e isteri).
iv. Bukan mahram
kepada pengantin perempuan.
v. Bukan dalam
ihram.
vi. Kerelaan sendiri-Lelaki yang dipaksa untuk berkahwin dan terpaksa
melafazkan lafaz akad nikah tersebut, maka perkahwinan tersebut tidak sah.
melafazkan lafaz akad nikah tersebut, maka perkahwinan tersebut tidak sah.
9.2 Syarat-Syarat
Pengantin Perempuan Calon pengantin perempuan hendaklah mempunyai syarat-syarat
berikut:
i. Islam.
ii. Wanita.
iii. Bukan mahram dan
tidak ada tegahan syarak dengan lelaki yang
akan menjadi suami.
akan menjadi suami.
iv. Bukan isteri
orang atau dalam iddah suami terdahulu.
v. Bukan dalam ihram.
vi. Kerelaan sendiri.
10.
KRITERIA CALON
A Kriteria Calon Pengantin Lelaki
Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya : “Jika datang kepada kamu (wali) akan
pinangan daripada seseorang lelaki yang kamu redha terhadap agamanya dan
akhlaknya, maka hendaklah kamu kahwinkan (anak kamu) dengannya, jika kamu tidak
melakukannya nescaya akan berlaku fitnah di muka bumi dan kerosakan yang
besar.” (Hadith riwayat at-Tirmizi, No.
1085)
Kriteria
calon pengantin lelaki adalah seperti berikut:
i.
Menghayati agama.
ii.
Mampu memimpin
keluarga.
iii.
Memiliki akhlak
mulia.
iv.
Berkemampuan.
v.
Keturunan yang
baik.
vi.
Sekufu
B Kriteria Calon Pengantin Perempuan
Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya:
“Dinikahi seseorang perempuan itu (secara umumnya) kerana empat perkara
iaitu hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka hendaklah kamu
memilih dalam kalangan mereka yang beragama, nescaya kamu akan selamat
(mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat).”
(Hadith riwayat al-Bukhari, No. 5090)
Kriteria
calon pengantin perempuan adalah seperti berikut:
i.
Menghayati agama.
ii.
Keturunan yang
baik.
iii.
Rupa paras yang
cantik.
iv.
Berharta.
11.
RUKUN NIKAH - WALI
Definisi Wali Wali adalah orang yang memiliki atau
diberi kuasa oleh syarak untuk mengakad nikah.
A.
Wali Mujbir
Wali Mujbir Wali nasab yang boleh menikahkan anak atau
cucu perempuan yang masih gadis (anak dara) tanpa meminta izin perempuan itu
terlebih dahulu. Menurut mazhab Syafie, wali mujbir hanya terdiri daripada
bapa, datuk sebelah bapa dan ke atas. Ia dikenali sebagai wali aqrab (dekat).
B. Wali Bukan Mujbir
Wali Bukan Mujbir Wali nasab selain daripada bapa,
datuk sebelah bapa dan ke atas. Mereka tidak boleh menikahkan perempuan
tersebut yang masih gadis (anak dara) tanpa meminta keizinan terlebih dahulu.
Juga dikenali sebagai wali ab`ad (jauh).
C. Wali Hakim Wali
Wali Hakim Wali yang ditauliahkan oleh sultan atau
raja untuk menikahkan perempuan yang
tidak mempunyai wali nasab atau apabila berlaku salah satu daripada sebab-sebab
berikut:
i.
Tiada Wali Nasab.
ii.
Wali tidak
memenuhi syarat wali dan wali yang berikutnya tiada.
iii.
Wali Enggan/
Ingkar tanpa sebab yang munasabah:
- Suka menyembunyikan diri semasa hari perkahwinan.
- Wali sengaja menangguhkan akad nikah tanpa sebab.
- Meminta habuan untuk menjadi wali.
- Mengugut sesuatu sekiranya berlakunya perkahwinan.
iv.
Wali Ghaib
(hilang) tidak dapat dikesan.
v.
Wali ditahan dan
tidak dapat dihubungi.
vi.
Anak tidak sah
taraf.
vii.
Wali Akrab
berkahwin dengan pemohon (wanita) dan tiada wali setaraf.
12.
SYARAT WALI
Syarat-syarat wali adalah seperti berikut:
i.
Islam.
ii.
Lelaki (sebelah
bapa).
iii.
Baligh.
iv.
Sempurna akal.
v.
Merdeka.
vi.
Adil (tidak
fasiq).
vii.
Tidak dipaksa.
viii.
Bukan dalam ihram.
ix.
Bukan safih.
13.
SUSUNAN WALI
Tertib wali wajib dituruti. Sekiranya wali pertama
tiada, hendaklah diambil wali yang kedua dan jika wali kedua tiada, hendaklah
diambil wali yang ketiga dan seterusnya.
Carta Susunan Wali dan Urutan Susunan Wali
i.
Bapa.
ii.
Datuk (bapa kepada bapa) dan ke atas.
iii.
Saudara lelaki seibu sebapa.
iv.
Saudara lelaki sebapa.
v.
Anak saudara lelaki seibu sebapa.
vi.
Anak saudara lelaki sebapa.
vii.
Anak lelaki kepada anak saudara lelaki seibu
sebapa ke bawah.
viii.
Anak lelaki kepada anak saudara lelaki sebapa
ke bawah.
ix.
Bapa saudara sebelah bapa seibu sebapa.
x.
Bapa saudara sebelah bapa sebapa.
xi.
Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa seibu
sebapa (sepupu).
xii.
Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa sebapa
(sepupu).
xiii.
Anak lelaki sepupu seibu sebapa ke bawah.
xiv.
Anak lelaki sepupu sebapa ke bawah.
xv.
Bapa saudara bapa sebelah bapa seibu sebapa
(datuk saudara).
xvi.
Bapa saudara bapa
sebelah bapa sebapa (datuk saudara).
xvii.
Anak lelaki datuk
saudara seibu sebapa.
xviii.
Anak lelaki datuk
saudara sebapa.
xix.
Anak lelaki
kepada anak lelaki datuk saudara seibu sebapa ke bawah.
xx.
Anak lelaki
kepada anak lelaki datuk saudara sebapa ke bawah.
xxi.
Bapa saudara
datuk seibu sebapa (moyang saudara).
xxii.
Bapa saudara
datuk sebapa (moyang saudara).
xxiii.
Anak lelaki
moyang saudara seibu sebapa.
xxiv.
Anak lelaki
moyang saudara sebapa.
xxv.
Anak lelaki
kepada anak lelaki moyang saudara seibu sebapa.
xxvi.
Anak lelaki
kepada anak lelaki moyang saudara sebapa.
xxvii.
Wali Hakim.
14.
SEBAB
PERPINDAHAN WALI
Perpindahan wali aqrab (dekat) kepada wali ab`ad
(jauh) boleh berlaku dengan sebabsebab berikut:
i.
Kafir atau murtad.
ii.
Belum baligh.
iii.
Tidak sempurna
akal.
iv.
Fasiq.
v.
Kematian wali
aqrab (dekat).
15.
RUKUN NIKAH - SAKSI
Saksi hendaklah mempunyai syarat-syarat berikut:
i.
Islam.
ii.
Sempurna akal.
iii.
Baligh.
iv.
Lelaki.
v.
Boleh mendengar.
vi.
Boleh melihat.
vii.
Boleh bertutur.
viii.
Faham lafaz ijab
dan qabul.
ix.
Tidak ditentukan
menjadi wali.
x.
Adil.
16.
RUKUN NIKAH – SIGHAH (LAFAZ IJAB DAN QABUL)
Ijab dan qabul hendaklah mengandungi perkara-perkara
berikut:
i.
Lafaz ijab dengan
lafaz nikah atau tazwij atau terjemahan.
ii.
Lafaz akad tidak
mengandungi ta`lik.
iii.
Lafaz akad tidak
mengandungi batas waktu.
iv.
Lafaz qabul
hendaklah mengandungi lafaz terima nikah.
v.
Lafaz qabul
hendaklah disebut nama perempuan atau ganti nama.
vi.
Lafaz ijab dan
qabul hendaklah berturutturut (tidak diselangi dengan perkataan yang lain atau
diam yang lama antara ijab dan qabul).
vii.
Hendaklah
berkekalan kelayakan orang yang melafazkan ijab dan qabul serta saksi-saksi itu
sehingga selesai akad.
viii.
Lafaz ijab dan
qabul didengar dan difahami oleh dua orang saksi.
17.
KATEGORI MAHRAM
DAN SEBABNYA
Dalam beberapa keadaan, Islam mengharamkan seorang
lelaki untuk berkahwin dengan perempuan tertentu. Pengharaman kahwin ini
terbahagi kepada dua iaitu:
A. Haram selama-lamanya
Haram dengan
sebab keturunan
i. Ibu.
ii. Nenek
sebelah ibu dan bapa dan ke atas.
iii. Anak
perempuan.
iv. Cucu
perempuan.
v. Cicit
perempuan dan ke bawah.
vi. Saudara
perempuan seibu sebapa atau seibu atau sebapa.
vii. Anak
saudara perempuan daripada saudara lelaki atau perempuan.
viii. Cucu
saudara perempuan daripada saudara lelaki atau perempuan dan ke bawah.
B. Haram dengan sebab persemendaan
(perkahwinan)
i.
Isteri kepada
bapa (ibu tiri), termasuk juga isteri kepada datuk dan ke atas.
ii.
Isteri kepada
anak (menantu), termasuk juga isteri kepada cucu dan ke bawah.
iii.
Anak tiri
perempuan atau cucunya dan ke bawah.
C. Haram dengan sebab susuan
i. Ibu
susuan.
ii. Anak
perempuan yang disusui.
iv.
Saudara perempuan
susuan.
v.
Ibu saudara
susuan sebelah ibu.
vi.
Ibu saudara susuan sebelah bapa.
vii.
Anak saudara
susuan bagi saudara perempuan.
viii.
Anak saudara
susuan bagi saudara lelaki.
D. Haram sementara waktu
i.
Saudara perempuan
isteri seibu sebapa atau seibu atau sebapa.
ii.
Ibu saudara
kepada isteri sebelah bapa atau sebelah ibu.
iii.
Anak saudara perempuan kepada isteri seibu
sebapa atau sebapa atau seibu.
iv.
Perempuan yang
hendak dikahwini itu tidak menjadi isteri yang kelima kepada lelaki yang sedang
beristeri empat.
v.
Perempuan yang
masih menjadi isteri orang.
vi.
Perempuan yang
dalam iddah orang lain.
vii.
Perempuan yang
ditalak tiga (hanya bagi suami yang menceraikannya).
18.
PERKARA YANG
MENJEJASKAN PERKAHWINAN
Perkara yang menjejaskan perkahwinan adalah:
- Mengingatkan peserta lafaz zihar
terbahagi kepada dua iaitu sarih dan kinayah.
- Contoh lafaz sarih seperti “belakang kau seperti belakang mak aku.” -
Contoh lafaz kinayah adalah “tangan awak seperti tangan mak saya.” Lafaz
kinayah perlu dengan niat. - Menerangkan rukun zihar adalah suami, isteri,
lafaz dan orang yang disamakan (orang yang diharamkan berkahwin selama-lama
dengannya).
A.
Zihar
Zihar Lafaz
suami yang menyamakan salah satu anggota isterinya dengan ibunya (suami) atau
mahramnya (suami) sehingga haram suami tersebut menyetubuhi isterinya.
Kafarah zihar adalah mengikut tertib:
i.
Memerdekakan
seorang hamba Muslim
ii.
Berpuasa dua
bulan berturut-turut
iii.
Memberi makanan
enam puluh orang miskin (secupak seorang)
B.
Ila’
Ila’ Sumpah
suami untuk tidak melakukan hubungan kelamin dengan isterinya dalam masa empat
bulan atau lebih dan hukumnya haram.
Kafarah ila’ adalah mengikut
pilihan:
i.
Memberi makan
kepada sepuluh orang miskin
ii.
Memberi pakaian
kepada sepuluh orang miskin
iii.
Memerdekakan
seorang hamba Muslim
iv.
Berpuasa selama
tiga hari
19.
DALIL AL-QURAN
Firman Allah SWT dalam surah al-Mujadalah ayat 3 – 4:
“Dan
orang yang menziharkan isterinya, kemudian mereka berbalik daripada apa yang
mereka ucapkan (bahawa isterinya itu haram kepadanya), maka hendaklah (suami
itu) memerdekakan seorang hamba sebelum mereka berdua (suami isteri) bercampur.
Dengan hukum yang demikian, kamu diberi pengajaran (supaya jangan mendekati
perkara yang mungkar itu) dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya
akan apa yang kamu lakukan. Kemudian sesiapa yang tidak dapat (memerdekakan
hamba), maka hendaklah dia berpuasa dua bulan berturut-turut sebelum mereka
(suami isteri) itu bercampur. Akhirnya sesiapa yang tidak sanggup berpuasa,
maka hendaklah dia memberi makan enam puluh orang miskin. Ditetapkan hukum itu
untuk membuktikan keimanan kamu kepada Allah dan rasul-Nya (dengan mematuhi
perintah-Nya serta menjauhi adat jahiliyah). Dan itulah batasbatas hukum Allah;
dan bagi orang yang kafir disediakan azab seksa yang tidak terperi sakitnya.”
20.
DALIL AL-QURAN
Firman Allah SWT dalam surah al-Mai’dah ayat 89:
“Kamu tidak dikira salah oleh Allah tentang sumpah kamu yang tidak
disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi kamu dikira salah olehNya dengan
sebab sumpah yang sengaja kamu buat dengan bersungguh-sungguh. Maka bayaran
dendanya ialah memberi makan sepuluh orang miskin daripada jenis makanan yang
sederhana yang kamu (biasa) memberikan kepada keluarga kamu atau memberi
pakaian untuk mereka, atau memerdekakan seorang hamba. Kemudian sesiapa yang
tidak dapat (menunaikan denda yang tersebut), maka hendaklah dia berpuasa tiga
hari. Yang demikian itu ialah denda penebus sumpah kamu apabila kamu bersumpah
dan jagalah peliharalah sumpah kamu. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu
ayat-ayat-Nya (hukum-hukum agama-Nya) supaya kamu bersyukur.”
21.
PENUTUP
Terima kasih
- Membuat rumusan berkaitan perkahwinan.
- Mengakhiri sesi dengan ucapan salam dan terima
kasih.
No comments:
Post a Comment