Dakwah bukanlah penyampaian semata, tetapi moralitas dan
perilaku. Dakwah untuk mengajak dalam kebaikan dan menjauhi kemaksiatan
merupakan sikap terpuji dan mulia. Namun, semua tidak terlepas dari akhlak dan
etika. Tidak hanya sekadar dakwah penyampaian saja. Sebagaimana Nabi s.a.w. saat
ingin berbicara dan bersikap maka selalu menyesuaikan siapa dan dengan siapa berbicara
dan bersikap. Almarhum kiyai Ali Mustafa Yaqub, pakar ilmu Hadis menjelaskan
dalam buku beliau yang berjudul 'Sejarah dan Metode Dakwah Nabi' terkait kode
etika Dakwah Nabi s.a.w. yang dapat kita tiru dan teladani.
1. Tidak Memisahkan Antara Ucapan Dan Perbuatan
Rasulullah s.a.w. tidak pernah memisahkan antara ucapan dan
perbuatan. Ertinya, perintah dan larangan yang disampaikan dalam berdakwah
berlaku juga untuk diri pendakwah itu sendiri. Etika dakwah seperti ini harus
tertanam dalam hati para da’i, jika tidak maka dakwah tersebut tidak berhasil.
Kerana sejatinya pendakwah adalah 'role model' dari apa yang mereka sampaikan.
Sehingga para da’i memiliki integritas dakwah yang baik. Allah s.w.t. menegaskan
hal ini dalam surat al-Shaff ayat 2-3 yang artinya:
“Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan
apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu
memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.”
2. Tidak Melakukan Toleransi Dalam Akidah
Toleransi atau tasamuh sangat dianjurkan, namun tidak dalam
masalah akidah. Dahulu, ketika Nabi s.a.w. berada di Mekah, orang musyrikin
mengajak berdiskusi atau kompromi keagamaan. Orang musyrikin mengajak Nabi s.a.w. untuk mengikuti agama mereka dan menyembah sesembahan mereka. Kemudian, orang
musyrikin akan mengikuti agama yang dibawa Nabi s.a.w. dan menyembah Allah s.w.t. Mendengar tawaran dan ajakan tersebut, Nabi s.a.w. menjawab “Saya memohon
perlindungan Allah s.w.t. agar tidak mempersekutukan Allah s.w.t. dengan yang lain”.
Sebab itu, Allah s.w.t. menurunkan wahyu berupa surat al-Kafirun.
Sebab itu, Allah s.w.t. menurunkan wahyu berupa surat al-Kafirun.
3. Tidak Mencerca Sesembahan Lawan
Etika dakwah tidak mencerca atau mencaci sesembahan agama
lain juga sangat penting diperhatikan oleh para da’i. Tidak semena-mena
mengatakan Tuhan agama lain itu sesat menyesatkan. Hal tersebut dikeranakan
dapat menimbulkan kekecewaan umat selain muslim dengan mencerca balik Tuhan
yang diimani oleh umat muslim atau bahkan dapat menimbulkan peperangan. Allah s.w.t. menegaskan dalam surat al-An’am ayat 108 yang artinya:
“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Ia menerangkan kepada mereka apa yang mereka telah lakukan.”
4. Tidak Melakukan Diskriminasi
Allah s.w.t. tidak memperkenankan Nabi s.a.w. melakukan diskriminasi
sosial dalam menjalankan dakwah. Tidak membeza-bezakan perlakuan dakwah untuk
kaum elite dan kaum menengah ke bawah hanya kerana soal materi semata. Semua
diperlakukan sama. Suatu hari, Nabi s.a.w. mengajarkan agama Islam kepada sahabat
Nabi s.a.w. yang tergolong miskin seperti Khubab bin al-Aritt,’Abdullah bin Mas’ud
dan Bilal al-Habsyi. Tiba-tiba datanglah para pemuka Quraisy seperti al-Arqa
bin Habis al Tamimi dan ‘Uyaynah bin Hishn al-Fazari.
Pemuka Quraisy tadi meminta kepada Nabi s.a.w. untuk memisahkan
tempat duduk mereka dengan sahabat yang miskin, kerana takut dilihat oleh para
suku mereka. Akhirnya Nabi s.a.w. mengabulkan permintaan mereka dengan menulis
suatu perjanjian. Nabi s.a.w. berpikir bahwa jika para pemuka Quraisy sudah masuk
Islam maka suku Quraisy seluruhnya akan ikut masuk Islam. Lalu Bilal menjauh ke
sudut ruangan sebelum Nabi s.a.w. menyuruhnya pergi. Allah s.w.t. kemudian menurunkan
surat al-An’am ayat 52 yang artinya:
“Dan janganlah engkau usir orang-orang yang beribadat dan
berdoa kepada Tuhan mereka pagi dan petang, sedang mereka menghendaki keredaanNya
semata-mata. Tiadalah engkau bertanggungjawab sesuatu pun mengenai hitungan
amal mereka, dan mereka juga tidak bertanggungjawab sesuatu pun mengenai
hitungan amalmu. Maka (sekiranya) engkau usir mereka, nescaya menjadilah engkau
dari orang-orang yang zalim.”
Jangan sampai para da’i lebih mendahulukan tawaran untuk
mengisi suatu pengajian di masjid yang para jamaahnya adalah orang kaya
daripada mengisi pengajian yang jamaahnya adalah orang biasa sebab pemberian
amplop ceramah yang jumlahnya lebih besar.
5. Tidak Memungut Imbalan
Dalam hal ini, ada perbezaan pendapat di kalangan ulama;
Pertama kalangan mazhab Hanafi, berpendapat bahwa memungut imbalan dalam menyiarkan ajaran Islam itu hukumnya haram secara mutlak.
Kedua kalangan mazhab Syafi’i, berpendapat bahwa memungut imbalan dalam menyebarkan ajaran Islam itu boleh baik sebelumnya ada perjanjian ataupun tidak.
Terakhir iaitu pendapat dari Hasan al-Basri, al-Sya’bi dan Ibnu Sirin bahwa jika ada perjanjian sebelumnya untuk memungut imbalan maka itu diharamkan, namun jika tidak ada perjanjian sebelumnya kemudian orang yang mengajarkan agama Islam itu diberi imbalan maka hal itu hukumnya boleh.
Pertama kalangan mazhab Hanafi, berpendapat bahwa memungut imbalan dalam menyiarkan ajaran Islam itu hukumnya haram secara mutlak.
Kedua kalangan mazhab Syafi’i, berpendapat bahwa memungut imbalan dalam menyebarkan ajaran Islam itu boleh baik sebelumnya ada perjanjian ataupun tidak.
Terakhir iaitu pendapat dari Hasan al-Basri, al-Sya’bi dan Ibnu Sirin bahwa jika ada perjanjian sebelumnya untuk memungut imbalan maka itu diharamkan, namun jika tidak ada perjanjian sebelumnya kemudian orang yang mengajarkan agama Islam itu diberi imbalan maka hal itu hukumnya boleh.
Almarhum kiyai Ali Mustafa Yaqub menekankan dalam hal ini
bahwa perbezaan ulama tersebut dalam hal menyebarkan ajaran Islam atau
berdakwah, misalnya mengajarkan al-Qur’an, Fikih, Hadis. Sedangkan, jika hanya
membacakan al-Quran saja, bukan mengajarkannya maka para ulama sepakat haram
hukumnya memungut imbalan. Alasannya, dalam mengajarkan agama Islam ada unsur
jasa mentransfer ilmu, sedangkan dalam membaca al-Qur’an saja unsur tersebut
tidak ada. Jadi, membaca al-Quran benar-benar merupakan ibadah murni kepada
Allah s.w.t. seperti halnya salat.
6. Tidak Mengawani Pelaku Maksiat
Etika yang tak kalah penting dalam berdakwah iaitu tidak
mengawani pelaku maksiat, atau menjadikannya sahabat. Kerana jika pelaku
maksiat dijadikan sahabat atau teman baik maka secara tidak langsung kita sama
saja dengan membolehkan perbuatan maksiat yang mereka lakukan. Lalu, siapa lagi
yang akan memberikan nasihat kepada para pelaku maksiat ini supaya berhenti?
Konteks mengawani dengan mendakwahi itu berbeza. Mereka tetap didakwahi untuk
berhenti dari maksiat namun tidak diperlakukan khusus kecuali setelah mereka
bertaubat.
Nabi s.a.w. mengemukakan bahawa para ulama yang berkawan baik
dengan para pelaku maksiat dan para pelaku dosa lagi melampaui batas akan
dilaknat oleh Allah s.w.t.. Nabi s.a.w. menceritakan kisah di surat al-Maidah ayat
78-79 tentang para ulama di kalangan Bani Israil yang dilaknat oleh Allah s.w.t. kerana ikut serta bergaul dengan para pelaku dosa. Awalnya ulama tersebut
melarang pelaku dosa kaum Bani Israil tetapi mereka tidak mahu meninggalkan
perbuatan dosanya dan akhirnya para ulama ini mengakrabi para pelaku dosa dan
akhirnya baik para ulama dan pelaku dosa semuanya dilaknat Allah s.w.t.. Para da’i harus memiliki sikap tegas dan tegar dalam berdakwah seperti yang dicontohkan
oleh Nabi s.a.w..
7. Tidak Menyampaikan Hal-Hal Yang Tidak Diketahui
Para da’i tidak boleh menyampaikan sesuatu yang tidak
diketahuinya kerana dapat menyesatkan. Jika ditanya suatu perkara atau masalah
maka lebih baik menjawab “tidak tahu” atau “wallau a’lam” atau “nanti saya cuba
buka kitabnya dan cari lagi jawabannya” daripada asal menjawab dan mengikuti
selera serta hawa nafsu sendiri dalam menjawab. Allah s.w.t. menegaskan dalam
surat al-Isra ayat 36:
"Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya."
Beberapa ulama zaman sekarang merasa malu jika menjawab
“tidak tahu” saat ditanya oleh jamaahnya kerana akan terlihat tidak berilmu
atau tidak pintar. Hal ini yang harus diperhatikan, tidak boleh menjawab suatu
perkara agama yang jawabannya berasal dari selera dan hawa nafsu atau jawaban
kira-kira kerana dapat menyesatkan.
No comments:
Post a Comment