Tuesday, January 3, 2017

MELANCONG mencari kedamaian

  
Dikisahkan oleh Dale Camegie bahawa seorang lelaki menderita luka bernanah di dalam ususnya. KeadaaNnya sangat parah sehingga para doktor mengatakan saat kematiannya telah hampir dan menyarakan supaya pesakit bersiap sedia.

Camegie mengatakan; tiba-tiba  pesakit Earl R. Haney mengambil keputusan yang mengejutkan.

"Jika hanya sedikit waktu yang tersisa bagiku, mengapa aku tidak menikmati sisa waktu yang ada dengan apa sahaja yang aku sukai. Telah lama aku memendam keinginan untuk bermusafir (melancong) keliling dunia sebelum kematian menjemputku. Maka sekaranglah waktu yang tepat bagiku,  untuk mewujudkan cita-citaku itu," ujarnya.

Lalu dia pun membeli tiket perjalanan.

Para doktor kebingungan seraya berkata kepadanya: "Kami memperingatkanmu agar jangan meneruskan perjalanan, jika kamu masih bersikap keras juga untuk meneruskannya, kamu pasti akan dikubur si dalam lautan!"

Lalu dia pun menjawab: "Tidak, semuanya itu tidak akan pasti berlaku, ini adalah kerana aku telah berjanji kepada semua keluarga saya bahawa jenazah saya tidak akan dikuburkan kecuali di kuburan keluarga."

Maka Earl R. Haney pun segera naik kapal.

Maka mulalah dia menempuh perjalanan yang dipenuhi dengan suka ria dan gembira.

Suatu hari, dia mengirim sepucuk surat kepada isterinya yang berbunyai: "Aku makan dan minum dengan begitu nikmatnya di atas kapal ini. Aku terhibur dan aku makan kesemua makanan sehingga makanan berlemak yang dilarang sebelumnya. Aku menikmati saat yang tidak pernah aku rasakan sebelumnya selama hidupku. Lalu apa lagi yang aku perlukan."

Dale Damegie menyatakan bahawa pemuda tersebut telah sembuh dari penyakitnya kerana dia telah menempuh cara yang efektif dalam melawan dan mengalahkan penyakit yang dideritainya.































No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Your Website Title
How to Share With Just Friends

How to share with just friends.

Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014