Maria Firdz
Oktober 25, 2017 Ulasan
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
(Dengan Nama Allah Yang Maha
Pemurah Lagi Maha Penyayang)
8
Tanda Menentukan Hukum Bagi Khunsa atau Wanita | Khunsa walaupun golongan
ini adalah golongan minoriti tapi mereka tak terlepas dari hukum Islam.
Ada yang memandang remeh,
bahkan ada golongan khunsa anggap mereka ada kelebihan untuk jadi wanita atau
lelaki... Tapi sebenarnya tidak.
Jom ikuti penjelasan hukum
berkaitan khunsa. Semoga dengan penjelasan ini, golongan khunsa ini tidak
memandang remah bab hukum hakam dan orang sekeliling tidak lagi keliru dengan
identiti tersebut.
Apa itu Khunsa
Khunsa dari sudut istilah para
fuqaha ialah: Seseorang yang mempunyai dua kemaluan iaitu kemaluan lelaki dan
juga kemaluan perempuan. Ataupun seseorang yang tidak memiliki kedua-duanya
dan dia mempunyai lubang yang keluar daripadanya air kencing. Rujuk Hasyiah Ibn
Abidin (5/464), Nihayah al-Muhtaj (6/31).
Manakala khunsa menurut Kamus
Dewan adalah: Orang yang mempunyai dua alat kelamin. Lihat Kamus Dewan Edisi
Keempat.
Jenis Khunsa
Merujuk kepada kitab-kitab
para fuqaha, kita dapati bahawa mereka membahagikan khunsa kepada dua jenis:
Khunsa musykil: Seseorang yang
tidak jelas tanda-tanda kelelakian atau keperempuanan pada dirinya. Tidak dapat
diketahui sama ada dia merupakan seorang lelaki atau perempuan. Khunsa musykil
juga memiliki dua kemaluan iaitu kemaluan lelaki dan kemaluan perempuan dan
tidak dapat dipastikan keadaannya dari kedua jenis tersebut iaitu sama ada dia
lelaki ataupun perempuan.
Khunsa ghayru musykil:
Seseorang yang jelas padanya tanda-tanda kelelakian atau keperempuanan. Dia
dapat diketahui sama ada dia merupakan seorang lelaki ataupun perempuan.
Individu seperti ini tidak dikategorikan sebagai khunsa musykil. Ini kerana dia
merupakan seorang lelaki atau perempuan, tetapi dalam masa yang sama mempunyai
anggota lebihan. Hukum untuknya dalam mirath (pembahagian harta pusaka) dan
selainnya dari hukum-hakam adalah hukum terhadap apa-apa yang jelas dari tanda
jantinanya. Sekiranya jelas tanda-tanda kelelakian, maka ke atasnya hukum-hakam
seorang lelaki dan begitulah sebaliknya.
Dalam bidang perubatan, khunsa
dikenali sebagai Disorder of Sex Development (DSD). Penemuannya lebih kompleks
daripada perbahasan para ulama terdahulu.
Kaedah Menentukan Identiti
Khunsa
Oleh yang demikian, terdapat
beberapa faktor lain selain daripada kelainan fizikal alat kelamin seperti
kromosom dan gonad (testis dan ovari) yang turut boleh digunakan untuk
mengklasifikasikan seseorang itu sebagai khunsa.
Para fuqaha turut mengambil
kira beberapa faktor selain perbezaan fizikal alat kelamin dalam menentukan
identiti khunsa. Antaranya ialah faktor pertumbuhan bulu yang lebat pada tubuh
badan, misai, janggut, suara yang lebih keras, dan seumpamanya, maka para
fuqaha lebih kuat menyatakan dia adalah seorang lelaki. Jika sebaliknya, maka
dia diklasifikasikan sebagai seorang perempuan.
Demikian juga para fuqaha
menyatakan beberapa cara lain untuk mengenalpasti jantina khunsa. Di antaranya
ialah kecenderungan perasaan kepada jantina berlainan.
Sekiranya seorang khunsa itu
kecenderungan perasaannya kepada seorang lelaki maka dia adalah perempuan dan
jika kecenderungannya kepada perempuan maka dia adalah lelaki.
Perlu juga dijelaskan bahawa
khunsa yang dimaksudkan di sini adalah khunsa musykil. Kata Al-Imam Al-Suyuthi
Rahimahullah : Ketika digunakan perkataan khunsa di dalam feqah maka yang
dimaksudkan dengannya adalah khunsa musykil. Rujuk Al-Asybaah wal Nazhair,
Al-Suyuthi (1/202).
Imam Al-Nawawi Rahimahullah
berkata: Khunsa itu ada dua jenis: Ada yang mempunyai faraj orang perempuan dan
juga zakar orang lelaki. Manakala terdapat juga khunsa yang tidak memiliki
satupun daripada keduanya (sama ada faraj atau zakar). Akan tetapi dia memiliki
lubang yang keluar daripadanya sesuatu. Bagi golongan yang pertama (yang
memiliki zakar dan juga faraj), terdapat beberapa tanda-tandanya:
Pertama: Air kencing
Sekiranya dia kencing melalui
saluran zakar lelaki sahaja, maka dia adalah lelaki. Manakala jika dia kencing
melalu faraj, maka dia adalah perempuan. Namun jika dia kencing melalui
kedua-duanya, maka diambil kira saluran manakah yang dahulu ia keluar.
Kedua dan Ketiga: Keluar mani
dan darah haid
Sekiranya keluar air mani dan
darah haid pada waktunya, maka jika air mani tersebut keluar melalui zakar maka
dia adalah lelaki. Sekiranya air mani keluar melalui faraj ataupun keluar darah
haid, maka dia adalah perempuan. Dengan syarat ia keluar secara berulangkali
bagi menguatkan lagi sangkaan akan perkara tersebut.
Keempat: Kelahiran anak
Wiladah ataupun proses
melahirkan anak membawa bukti yang pasti akan sifat keperempuanannya. Bahkan ia
mendahului kesemua tanda-tanda lain yang bercanggah dengannya.
Kelima: Tidak datang haid pada
waktunya
Ini merupakan tanda kelelakian
bagi khunsa tersebut. Ia juga boleh menjadi tanda penentuan ketika seorang
khunsa tersebut sama dari sudut keluar air kencing. Maka keluar haid pada
waktunya atau tidak menjadi pemberat ke arah jantinanya.
Keenam: Kecenderungan
Sekiranya seorang khunsa itu
cenderung perasaannya kepada orang perempuan maka dia adalah lelaki. Begitu
juga jika dia cenderung kepada lelaki maka dia adalah perempuan. Namun, tanda
ini digunakan apabila sudah tidak mampu mencari tanda-tanda yang lain.
Ketujuh: Munculnya keberanian,
bersabar dalam melawan musuh, serta sifat-sifat kekuatan. Maka ini menunjukkan
akan kelelakiannya.
Kelapan: Tumbuhnya janggut,
atau timbulnya buah dada, serta keluarnya susu badan.
Manakala bagi golongan yang
kedua (tidak memiliki zakar ataupun faraj), maka tanda-tandanya tidak dapat
ditentukan melainkan dengan melihat kepada kecenderungannya.
Bolehkah Khunsa Menjadi Imam?
Isu ini turut dijadikan
perbincangan apabila para fuqaha membahaskan berkenaan susunan saf ketika solat
berjamaah. Imam Al-Nawawi menyatakan: Tidak sah apabila seorang perempuan dan
khunsa menjadi imam kepada orang lelaki. Tidak sah pada solat fardhu dan tidak
juga pada solat sunat. Adapun sekiranya yang mengikut solat tersebut merupakan
orang perempuan (menjadi makmum), maka tidak disyaratkan kelelakian untuk
menjadi imam mereka (orang perempuan) di sisi mazhab Al-Syafieyyah dan juga
Al-Hanabilah. Maka sah bagi orang perempuan untuk menjadi imam kepada orang
perempuan yang lain di sisi mereka (Al-Syafi’eyyah dan Al-Hanabilah).
Berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Sayyidah A’isyah, Ummu Salamah, dan juga
Atha’ bin Abi Rabah bahawa: Sesungguhnya orang perempuan boleh menjadi imam
kepada orang perempuan yang lain. Lihat Al-Majmuk Syarah Al-Muhazzab, Al-Nawawi
(4/96).
Justeru, jelas ditunjukkan
dalam kenyataan dari Imam Al-Nawawi bahawa golongan khunsa tidak boleh menjadi
imam kepada orang lelaki. Pendapat Imam Al-Nawawi ini
menepati pandangan daripada
Imam Al-Syafie Rahimahullah yang berkata:
Dan begitulah, kalau sesiapa yang solat bersama orang perempuan (menjadi
makmum kepadanya) seperti khunsa musykil, nescaya tidak sah solatnya bersama
perempuan tadi. Kalau seorang khunsa musykil solat bersama orang perempuan
(menjadi makmum) dan tidak selesai solatnya sehingga nyata bahawa ia perempuan,
aku lebih suka baginya untuk dia mengulangi solat. Dan aku menganggap bahawa
tidak memadai solatnya itu kerana dia tidak tergolong di kalangan orang yang
boleh berimamkan perempuan tersebut ketika dia mengerjakan solat. Rujuk Al-Umm,
Al-Syafie (1/191).
Kata Al-Imam Al-Shirazi
Rahimahullah: Tidak dibolehkan untuk seorang lelaki itu solat di belakang
khunsa musykil kerana terdapatnya kebarangkalian yang dia itu seorang
perempuan. Bahkan begitu juga tidak boleh untuk seorang khunsa di belakang
khunsa yang lain, kerana boleh jadi makmum itu adalah lelaki dan imamnya itu
adalah perempuan. Rujuk Al-Majmuk Syarah Al-Muhazzab (4/152).
Maka kesimpulan yang boleh
dibuat berkenaan isu ini adalah:
Khunsa musykil boleh menjadi
imam kepada orang perempuan. Khunsa musykil tidak boleh
menjadi imam kepada orang lelaki dan golongan khunsa yang lain.
Kedudukan Khunsa Dalam Saf
Solat
Kata Imam Al-Nawawi Rahimahullah:
Sekiranya yang hadir mengerjakan solat itu terdiri daripada orang lelaki,
kanak-kanak, golongan khunsa, serta orang perempuan, maka didahulukan orang
lelaki, kemudian kanak-kanak, kemudian golongan khunsa, kemudian orang
perempuan. Rujuk Al-Majmu' Syarah Al-Muhazzab, Al Nawawi (3/132).
Di dalam kenyataannya yang
lain Imam Al-Nawawi mengatakan: Para ashab kami mengatakan: Kesemuanya ini
(susunan solat) hukumnya adalah mustahab (sunat) dan menyelisihinya adalah
makruh namun tidak membatalkan solat.
Imam Al-Mawardi Rahimahullah
di dalam kitabnya Al-Hawi Al-Kabir (2/340) menukilkan kenyataan Imam Al-Syafie
yang berkata: Apabila seorang lelaki menjadi imam, maka makmum (lelaki) berdiri
di bahagian kanannya. Sekiranya makmum tersebut merupakan khunsa musykil atau
perempuan maka setiap seorang dari mereka berdiri di belakangnya (imam) secara
bersendirian.
Maka adalah makruh untuk
seorang khunsa musykil solat bersebelahan dengan orang lelaki di dalam saf, dan
begitulah juga makruh untuk dia solat bersebelahan dengan orang perempuan. Ini
kerana, terdapat kemungkinan dia adalah seorang lelaki apabila solat
bersebelahan orang perempuan dan begitulah juga sebaliknya.
Bagaimanakah Aurat Khunsa?
Berkenaan dengan aurat
golongan khunsa musykil, para fuqaha seperti golongan Al-Hanafiyah dan
Al-Syafi’eyyah berpendapat bahawa aurat mereka adalah sama seperti aurat orang
perempuan. Bahkan rambut seorang khunsa yang gugur dari kepala juga turut
dianggap sebagai aurat. Kecuali muka dan kedua tapak tangan. Dan seorang khunsa
tidak boleh untuk mendedahkan anggota badannya ketika proses istinja dan juga
ketika mandi. Ini kerana, sekiranya dia mendedahkan anggota badannya di sekitar
orang lelaki, ada kemungkinan bahawa dirinya itu seorang perempuan. Jika dia
mendedahkan anggotanya di sisi orang perempuan, terdapat kemungkinan yang
dirinya itu seorang lelaki. Rujuk Raudhah Al-Thalibin, Al-Nawawi (1/283),
Hasyiah Ibn Abidin (1/105), Al-Asybaah wal Nazhair, Ibn Nujaim (384).
Berkata Imam Al-Buhuti
Rahimahullah: Langkah ihtiyath (berhati-hati) bagi seorang khunsa musykil
adalah supaya dia menutup auratnya seperti orang perempuan. Rujuk Syarah
Muntaha Al-Iradaat, Al-Buhuti (1/150).
Khunsa Dan Transgender
Menurut sumber Wikipedia,
transgender didefinisikan sebagai: Transgender people are people who have a
gender identity or gender expression that differs from their assigned sex.
Transgender people are sometimes called transsexual if they desire medical
assistance to transition from one sex to another.[1]
Melalui definisi di atas,
perbuatan mengubah jantina asal kepada jantina yang berlawanan dinamakan
sebagai transsexual. Menurut Kamus Dewan transeksual adalah: (transéksual)
seseorang (lelaki atau perempuan) yang berperasaan dan berpenampilan sebagai
anggota jantina yang satu lagi, dan kadang-kadang menukar organ jantinanya
melalui pembedahan. Rujuk Kamus Dewan Edisi Keempat.
Berdasarkan definisi dan
ciri-ciri khunsa musykil yang telah kami nyatakan di atas, jelas kelihatan
perbezaan di antara khunsa dan juga transeksual. Khunsa adalah asal al-khilqah
(penciptaan asal Tuhan sejak dia dilahirkan) manakala transeksual pula adalah
taghyir al-khilqah (mengubah ciptaan Tuhan). Perbuatan mengubah ciptaan Tuhan
ini jelas dilarang di dalam Islam. Larangan ini dapat dilihat berdasarkan
beberapa nas daripada al-Quran dan juga hadis. Firman Allah S.W.T:
Maksudnya: Dan aku (syaitan)
benar-benar akan menyesatkan mereka, dan akan membangkitkan angan-angan kosong
pada mereka dan menyuruh mereka (memotong telinga-telinga binatang ternak),
lalu mereka benar-benar memotongnya, dan akan aku suruh mereka (mengubah
ciptaan Allah), lalu benar-benar mereka mengubahnya. Barangsiapa yang
menjadikan syaitan menjadi pelindung selain Allah, maka sesungguhnya ia
menderita kerugian yang nyata. Surah Al-Nisaa (119)
Imam Al-Thabari Rahimahullah
apabila menafsirkan ayat ini beliau berkata: Para ulama berbeza tentang
tafsiran ayat فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ . Sebahagian mereka mengatakan: “Nescaya mereka akan mengubah
ciptaan Allah daripada haiwan-haiwan dengan cara mengkasikannya”. Manakala
sebahagian ulama lain mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan mengubah
ciptaan Allah adalah membuat tatu. Beliau kemudiannya menyertakan sebuah hadis
yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a. bahawa Rasulullah S.A.W
bersabda:
لَعَنَ اللَّهُ الْوَاشِمَاتِ، وَالْمُسْتَوْشِمَاتِ،
وَالْمُتَنَمِّصَاتِ وَالْمُتَفَلِّجَاتِ لِلْحُسْنِ، الْمُغَيِّرَاتِ خَلْقَ اللَّهِ
Maksudnya: "Allah melaknat
pembuat tatu, orang yang meminta supaya dibuatkan tatu kepadanya, orang yang
mencukur kening, serta menjarangkan gigi dengan tujuan untuk kecantikan, dan
golongan yang mengubah ciptaan Allah." (Riwayat Al-Bukhari (5943))
Demikian juga Al-Thabari
menukilkan persoalan yang ditanyakan kepada Al-Hasan Rahimahullah: "Apa pandangan
kamu terhadap seorang perempuan yang mengukir wajahnya ? Lalu Al-Hasan
menjawab: “Apa kena dengan dia ? Laknat Allah ke atasnya, kerana dia telah
mengubah ciptaan Allah”.
Kesimpulan
Akhir kalam, perlulah
dijelaskan bahawa perbuatan mengubah ciptaan Tuhan dengan cara menukar jantina
adalah haram lagi berdosa besar. Ia tidak boleh sama sekali disamakan dengan
khunsa musykil kerana golongan transeksual ini pada asal kejadiannya adalah
seorang lelaki atau perempuan, tetapi mengubah jantinanya kepada yang berlawanan.
Manakala khunsa musykil pula memang pada asal kejadiannya mempunyai dua
kemaluan. Semoga dengan pencerahan ini dapat memberikan kefahaman yang jelas
kepada kita dalam beragama. Ameen.
Nukilan : S.S DATUK DR.
ZULKIFLI BIN MOHAMAD AL-BAKRI (MUFTI WILAYAH PERSEKUTUAN)
Jadi, golongan khunsa tak
boleh sesuka hati ubah diri... Jika dia cenderung kepada perempuan, wajib
baginya ikut aurat sebagai seorang perempuan. Jika dia lelaki wajib ikut
seperti lelaki...
No comments:
Post a Comment