Thursday, April 18, 2019

UCAPANNYA logik tapi tidak benar, ucapan yang benar hanya ada pada umat Islam


Kita selalu terpegun dengan kata-kata yang disandarkan pada akal semata-mata sedangkan ia tidak benar dan tidak menurut piawaian yang tepat. Mereka hanya bergantung harap pada budaya dan pengalaman hidup.

Manakala umat Islam bukan sahaja berhati-hati dalam membicarakan sesuatu perkara tentang kebenaran akal tetapi mereka juga bersandarkan kepada wahyu dan kalam ulama.

Jenderal George Kruck - seorang perwira yang anti orang Indian Amerika melakukan catatan dalam buku hariannya pada halaman 77 menyebutkan:

"Semua kegelisahan hidup yang dialami oleh kebanyakan orang Indian hampir bersumber dari khayalan mereka dan bukan pada realiti kehidupan yang ada."

Penjelasan Allah s.w.t. dalam Al-Quran kepada puak-puak ini adalah:



A047


"Kalaulah mereka keluar bersama kamu, tidaklah mereka menambahkan kamu melainkan kerosakan, dan tentulah mereka segera menjalankan hasutan di antara kamu, (dengan tujuan) hendak menimbulkan fitnah (kekacauan) dalam kalangan kamu; sedang di antara kamu ada orang yang suka mendengar hasutan mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang zalim." (Quran, Surah At-Taubah: 47)


Professor Hawks dari Universiti Columbia telah menjadikan catatan pemikirannya sebagai satu nota hidup:

"Semua penyakit yang ada di bawah matahari pasti ada ubatnya, atau sama sekali tidak pernah ada. Jika ada maka berusahalah untuk mendapatkannya, jika tidak ada jangan difikirkan."

Dalam sebuah hadith shahih disebutkan:

"Allah tidak pernah menurunkan penyakit, kecuali menurunkan pula ubatnya. Orang yang berilmu akan mengetahuinya, sedang orang yang bodoh tidak akan mengetahuinya."





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Your Website Title
How to Share With Just Friends

How to share with just friends.

Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014